Positionierung im Ethik- und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik

In the years 2017 to 2021, the Hessian excellence project Religious Positioning (RelPos) dealt with the modalities and constellations of self-positioning in Jewish, Christian, and Islamic contexts (RelPos, 2017–2021). The article refers to the religious education subproject in this research network....

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Subtitles:Positionierung im Ethikunterricht und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik
Authors: Käbisch, David 1975-2024 (Author) ; Philipp, Laura ca. 20./21. Jh. (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: 2022
In: Theo-Web
Year: 2022, Volume: 21, Issue: 2, Pages: 117-127
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / Ethics teaching / Positioning
IxTheo Classification:NCA Ethics
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Entscheiden
B Judging
B Didactics
B Positioning
B Positionieren
B deciding
B Religious Education
B Aufgabenanalyse
B Religious education
B Subject didactics
B judging
B task analysis
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:In the years 2017 to 2021, the Hessian excellence project Religious Positioning (RelPos) dealt with the modalities and constellations of self-positioning in Jewish, Christian, and Islamic contexts (RelPos, 2017–2021). The article refers to the religious education subproject in this research network. The focus is on the analysis of positioning tasks from school books for ethics and religious education. The task types and anchor examples make it clear that learning tasks represent different "stages" in a multi-faceted positioning process. From a didactic point of view, it is therefore advocated to differentiate between different cognitive levels of complexity, transfer, and sub-processes (e.g. judging, deciding and arguing) in the process of positioning oneself.
Das hessische Exzellenzprojekt Religiöse Positionierung (RelPos) beschäftigte sich in den Jahren 2017 bis 2021 mit den Modalitäten und Konstellationen des Sich-Positionierens in jüdischen, christlichen und islamischen Kontexten (RelPos, 2017-2021). Der Artikel bezieht sich auf das religionspädagogische Teilprojekt in diesem Forschungsverbund. Im Zentrum steht die Analyse von Positionierungsaufgaben aus Schulbüchern für den Ethik- und Religionsunterricht. Die Aufgabentypen und Ankerbeispiele machen deutlich, dass Lernaufgaben unterschiedliche "Etappen" in einem facettenreichen Positionierungsprozess repräsentieren. Unter fachdidaktischen Gesichtspunkten wird daher dafür plädiert, unterschiedliche kognitive Komplexitätsstufen, Transferleistungen und Teilprozesse (z. B. urteilen, entscheiden und argumentieren) im Prozess des Sich-Positionierens zu unterscheiden.
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0252