Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung

This article analyzes the potentials and limitations of measuring competences in religious education and religion teacher education. Therefore the general educational discourse on competence orientation is recapitulated and its specific potentials are shown. Then how this discourse has found its way...

Descrizione completa

Salvato in:  
Dettagli Bibliografici
Autore principale: Cramer, Colin 1979- (Autore)
Tipo di documento: Elettronico Articolo
Lingua:Tedesco
Verificare la disponibilità: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Caricamento...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Pubblicazione: ˜deœ Gruyter [2018]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Anno: 2018, Volume: 70, Fascicolo: 4, Pagine: 372-385
(sequenze di) soggetti normati:B Insegnamento della religione / Insegamento orientato alle competenze / Formazione degli insegnanti
Notazioni IxTheo:FB Formazione teologica universitaria
RF Catechetica
Altre parole chiave:B Religionslehrerbildung
B Competence
B Competenza
B Insegnamento della religione
B Religious Education
B Professionality
B Teacher Training
B Professionalità
Accesso online: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Descrizione
Riepilogo:This article analyzes the potentials and limitations of measuring competences in religious education and religion teacher education. Therefore the general educational discourse on competence orientation is recapitulated and its specific potentials are shown. Then how this discourse has found its way into the discussion on religious education and religion teacher education is summarized. Against the background of the specifics of the discourse on religious education the potentials and challenges of the competence orientation which may arise from a general educational perspective on the field of religious education are discussed. In conclusion, competence orientation can be considered as necessary but not as sufficient for religious education and religion teacher education.
Dieser Beitrag analysiert die Chancen und Grenzen der Messung von Kompetenzen in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung. Dazu wird zunächst der bildungswissenschaftliche Diskurs um Kompetenzorientierung rekapituliert und deren spezifischen Potenziale werden aufgezeigt. Im Anschluss wird resümiert, wie dieser Diskurs Eingang in die Diskussion um Religionsunterricht und Religionslehrerbildung gefunden hat. Vor dem Hintergrund der Spezifika des religionspädagogischen Diskurses wird sodann diskutiert, welche Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung sich aus einer bildungswissenschaftlichen Perspektive auf das religionspädagogische Feld ergeben können. Im Ergebnis kann eine Kompetenzorientierung für Religionsunterricht und Religionslehrerbildung als notwendig, nicht aber als hinreichend angesehen werden.
ISSN:2366-7796
Comprende:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2018-0054