Wie steht es mit der Kompetenzorientierung in den Lehr- und Bildungsplänen für den Religionsunterricht?

About one and a half decades after the beginning of the debate it is time to ask about the implementation of competence orientation in the curricula for religious education in Germany. The focus is on the characteristics of competence orientation as well as its being embedded in the basic religious...

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Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Main Author: Dieterich, Veit-Jakobus 1952- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: ˜deœ Gruyter [2018]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Competency-based teaching / Protestant religious instruction / Catholic religious instruction / Lesson plan
IxTheo Classification:KBB German language area
KDB Roman Catholic Church
KDD Protestant Church
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Competence Orientation
B Competence
B Religious Education
B Kompetenmzorientierung
B Curriculum
B Religious instruction
B Bildungspläne
B Kompetez
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Summary:About one and a half decades after the beginning of the debate it is time to ask about the implementation of competence orientation in the curricula for religious education in Germany. The focus is on the characteristics of competence orientation as well as its being embedded in the basic religious orientation of the curricula. The official guidelines and basic statements of the two major denominations in Germany were examined as well as all the curricula on the Protestant side in an exemplary selection. Competence orientation has been implemented in very different forms and proportions but at the same time, the focus has been on internal religious issues. This should be consciously reflected and the curricula should be opened in relationship to the whole of reality and society and connected with a consequent competence orientation - in the framework of its limited possibilities.
Etwa eineinhalb Jahrzehnte nach Beginn der Debatte ist es an der Zeit, nach der Realisierung der Kompetenzorientierung in den Bildungsplänen für den Religionsunterricht in Deutschland zu fragen. Der Blick richtet sich dabei auf die Merkmale der Kompetenzorientierung sowie deren Einbettung in die religionspädagogische Grundausrichtung der Pläne. Untersucht werden die amtlichen Vorgaben bzw. Grundlagenpapiere der beiden großen Konfessionen in Deutschland und sämtliche Pläne auf evangelischer Seite in exemplarischer Auswahl. Es zeigt sich eine Realisierung der Kompetenzorientierung in sehr unterschiedlichen Formen und Ausmaßen, daneben jedoch unter der Hand eine Fokussierung auf binnenreligiöse Fragestellungen. Diese sollte bewusst gemacht, reflektiert, auf die gesamte Wirklichkeit und Gesellschaft hin geöffnet und mit einer zugleich konsequenten und auf ihre Möglichkeiten begrenzten Kompetenzorientierung verbunden werden.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2018-0052