Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung

This article analyzes the potentials and limitations of measuring competences in religious education and religion teacher education. Therefore the general educational discourse on competence orientation is recapitulated and its specific potentials are shown. Then how this discourse has found its way...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Main Author: Cramer, Colin 1979- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter [2018]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2018, Volume: 70, Issue: 4, Pages: 372-385
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / Competency-based teaching / Teacher training
IxTheo Classification:FB Theological education
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Competence
B Religionslehrerbildung
B Religious Education
B Professionality
B Religious instruction
B Teacher Training
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Summary:This article analyzes the potentials and limitations of measuring competences in religious education and religion teacher education. Therefore the general educational discourse on competence orientation is recapitulated and its specific potentials are shown. Then how this discourse has found its way into the discussion on religious education and religion teacher education is summarized. Against the background of the specifics of the discourse on religious education the potentials and challenges of the competence orientation which may arise from a general educational perspective on the field of religious education are discussed. In conclusion, competence orientation can be considered as necessary but not as sufficient for religious education and religion teacher education.
Dieser Beitrag analysiert die Chancen und Grenzen der Messung von Kompetenzen in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung. Dazu wird zunächst der bildungswissenschaftliche Diskurs um Kompetenzorientierung rekapituliert und deren spezifischen Potenziale werden aufgezeigt. Im Anschluss wird resümiert, wie dieser Diskurs Eingang in die Diskussion um Religionsunterricht und Religionslehrerbildung gefunden hat. Vor dem Hintergrund der Spezifika des religionspädagogischen Diskurses wird sodann diskutiert, welche Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung sich aus einer bildungswissenschaftlichen Perspektive auf das religionspädagogische Feld ergeben können. Im Ergebnis kann eine Kompetenzorientierung für Religionsunterricht und Religionslehrerbildung als notwendig, nicht aber als hinreichend angesehen werden.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2018-0054