Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung
This article analyzes the potentials and limitations of measuring competences in religious education and religion teacher education. Therefore the general educational discourse on competence orientation is recapitulated and its specific potentials are shown. Then how this discourse has found its way...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
de Gruyter
[2018]
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2018, Volume: 70, Issue: 4, Pages: 372-385 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Religious instruction
/ Competency-based teaching
/ Teacher training
|
IxTheo Classification: | FB Theological education RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
Competence
B Religionslehrerbildung B Religious Education B Professionality B Religious instruction B Teacher Training |
Online Access: |
Volltext (Verlag) Volltext (doi) |
MARC
LEADER | 00000caa a22000002 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1735263117 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20211020180417.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 201009s2018 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.1515/zpt-2018-0054 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1735263117 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1735263117 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)138180334 |0 (DE-627)600287084 |0 (DE-576)306630567 |4 aut |a Cramer, Colin |d 1979- | |
109 | |a Cramer, Colin 1979- | ||
245 | 1 | 0 | |a Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung |
264 | 1 | |c [2018] | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a This article analyzes the potentials and limitations of measuring competences in religious education and religion teacher education. Therefore the general educational discourse on competence orientation is recapitulated and its specific potentials are shown. Then how this discourse has found its way into the discussion on religious education and religion teacher education is summarized. Against the background of the specifics of the discourse on religious education the potentials and challenges of the competence orientation which may arise from a general educational perspective on the field of religious education are discussed. In conclusion, competence orientation can be considered as necessary but not as sufficient for religious education and religion teacher education. | ||
520 | |a Dieser Beitrag analysiert die Chancen und Grenzen der Messung von Kompetenzen in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung. Dazu wird zunächst der bildungswissenschaftliche Diskurs um Kompetenzorientierung rekapituliert und deren spezifischen Potenziale werden aufgezeigt. Im Anschluss wird resümiert, wie dieser Diskurs Eingang in die Diskussion um Religionsunterricht und Religionslehrerbildung gefunden hat. Vor dem Hintergrund der Spezifika des religionspädagogischen Diskurses wird sodann diskutiert, welche Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung sich aus einer bildungswissenschaftlichen Perspektive auf das religionspädagogische Feld ergeben können. Im Ergebnis kann eine Kompetenzorientierung für Religionsunterricht und Religionslehrerbildung als notwendig, nicht aber als hinreichend angesehen werden. | ||
650 | 4 | |a Kompetenz | |
650 | 4 | |a Professionalität | |
650 | 4 | |a Religionslehrerbildung | |
650 | 4 | |a Religionsunterricht | |
650 | 4 | |a Competence | |
650 | 4 | |a Professionality | |
650 | 4 | |a Religious Education | |
650 | 4 | |a Teacher Training | |
652 | |a FB:RF | ||
689 | 0 | 0 | |d s |0 (DE-588)4049422-6 |0 (DE-627)106187074 |0 (DE-576)209081996 |2 gnd |a Religionsunterricht |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)104776640X |0 (DE-627)779184017 |0 (DE-576)401579301 |2 gnd |a Kompetenzorientierter Unterricht |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)4035093-9 |0 (DE-627)106249398 |0 (DE-576)20901072X |2 gnd |a Lehrerbildung |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie |d Berlin : de Gruyter, 2005 |g 70(2018), 4, Seite 372-385 |h Online-Ressource |w (DE-627)786195606 |w (DE-600)2770480-4 |w (DE-576)406509247 |x 2366-7796 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:70 |g year:2018 |g number:4 |g pages:372-385 |
856 | 4 | 0 | |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/70/4/article-p372.xml |x Verlag |
856 | |u https://doi.org/10.1515/zpt-2018-0054 |x doi |3 Volltext | ||
936 | u | w | |d 70 |j 2018 |e 4 |h 372-385 |
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3773984413 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1735263117 | ||
LOK | |0 005 20220510083223 | ||
LOK | |0 008 201009||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053151 |a RF | ||
LOK | |0 936ln |0 1442044047 |a FB | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
STA | 0 | 0 | |a Competence,Responsibility,Competency-based teaching,Professionality,Professionalism,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Teacher training |
STB | 0 | 0 | |a Compétence,Enseignement axé sur les compétences,Approche par compétences (enseignement),Approche par compétences,Enseignement de la religion,Formation des enseignants,Professionnalisme |
STC | 0 | 0 | |a Competencia,Enseñanza orientado por la competencia,Enseñanza religiosa,Formación de profesores,Profesionalidad |
STD | 0 | 0 | |a Competenza,Formazione degli insegnanti,Insegamento orientato alle competenze,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Professionalità |
STE | 0 | 0 | |a 专业技能,宗教课程,宗教课,宗教教学,教师培训,教学训练,能力,权限,胜任 |
STF | 0 | 0 | |a 宗教課程,宗教課,宗教教學,專業技能,教師培訓,教學訓練,能力,權限,勝任 |
STG | 0 | 0 | |a Competência,Ensino orientado pela competência,Ensino religioso,Formação de professores,Profissionalidade |
STH | 0 | 0 | |a Компетенция,Образование учителя,Обучение, ориентированное на компетенцию,Преподавание религии,Профессионализм |
STI | 0 | 0 | |a Αρμοδιότητα,Διδασκαλία βασισμένη στις ικανότητες,Επαγγελματικότητα,Επαγγελματισμός,Θρησκευτικά (μάθημα),Κατάρτιση εκπαιδευτικών |
SYE | 0 | 0 | |a Zuständigkeit,Kompetenzverteilung,Sachliche Zuständigkeit,Zuständigkeit , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre |
SYG | 0 | 0 | |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Kompetenzbasierter Unterricht,Kompetenzorientiertes Lernen , Lehrer,Lehrer,Lehrerausbildung,Lehrpersonenausbildung |