Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung

This article analyzes the potentials and limitations of measuring competences in religious education and religion teacher education. Therefore the general educational discourse on competence orientation is recapitulated and its specific potentials are shown. Then how this discourse has found its way...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Cramer, Colin 1979- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter [2018]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2018, Volume: 70, Issue: 4, Pages: 372-385
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / Competency-based teaching / Teacher training
IxTheo Classification:FB Theological education
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Competence
B Religionslehrerbildung
B Religious Education
B Professionality
B Religious instruction
B Teacher Training
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)

MARC

LEADER 00000caa a22000002 4500
001 1735263117
003 DE-627
005 20211020180417.0
007 cr uuu---uuuuu
008 201009s2018 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.1515/zpt-2018-0054  |2 doi 
035 |a (DE-627)1735263117 
035 |a (DE-599)KXP1735263117 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)138180334  |0 (DE-627)600287084  |0 (DE-576)306630567  |4 aut  |a Cramer, Colin  |d 1979- 
109 |a Cramer, Colin 1979- 
245 1 0 |a Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung 
264 1 |c [2018] 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a This article analyzes the potentials and limitations of measuring competences in religious education and religion teacher education. Therefore the general educational discourse on competence orientation is recapitulated and its specific potentials are shown. Then how this discourse has found its way into the discussion on religious education and religion teacher education is summarized. Against the background of the specifics of the discourse on religious education the potentials and challenges of the competence orientation which may arise from a general educational perspective on the field of religious education are discussed. In conclusion, competence orientation can be considered as necessary but not as sufficient for religious education and religion teacher education. 
520 |a Dieser Beitrag analysiert die Chancen und Grenzen der Messung von Kompetenzen in Religionsunterricht und Religionslehrerbildung. Dazu wird zunächst der bildungswissenschaftliche Diskurs um Kompetenzorientierung rekapituliert und deren spezifischen Potenziale werden aufgezeigt. Im Anschluss wird resümiert, wie dieser Diskurs Eingang in die Diskussion um Religionsunterricht und Religionslehrerbildung gefunden hat. Vor dem Hintergrund der Spezifika des religionspädagogischen Diskurses wird sodann diskutiert, welche Chancen und Grenzen der Kompetenzorientierung sich aus einer bildungswissenschaftlichen Perspektive auf das religionspädagogische Feld ergeben können. Im Ergebnis kann eine Kompetenzorientierung für Religionsunterricht und Religionslehrerbildung als notwendig, nicht aber als hinreichend angesehen werden. 
650 4 |a Kompetenz 
650 4 |a Professionalität 
650 4 |a Religionslehrerbildung 
650 4 |a Religionsunterricht 
650 4 |a Competence 
650 4 |a Professionality 
650 4 |a Religious Education 
650 4 |a Teacher Training 
652 |a FB:RF 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4049422-6  |0 (DE-627)106187074  |0 (DE-576)209081996  |2 gnd  |a Religionsunterricht 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)104776640X  |0 (DE-627)779184017  |0 (DE-576)401579301  |2 gnd  |a Kompetenzorientierter Unterricht 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4035093-9  |0 (DE-627)106249398  |0 (DE-576)20901072X  |2 gnd  |a Lehrerbildung 
689 0 |5 (DE-627) 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie  |d Berlin : ˜deœ Gruyter, 2005  |g 70(2018), 4, Seite 372-385  |h Online-Ressource  |w (DE-627)786195606  |w (DE-600)2770480-4  |w (DE-576)406509247  |x 2366-7796  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:70  |g year:2018  |g number:4  |g pages:372-385 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/70/4/article-p372.xml  |x Verlag 
856 |u https://doi.org/10.1515/zpt-2018-0054  |x doi  |3 Volltext 
936 u w |d 70  |j 2018  |e 4  |h 372-385 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3773984413 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1735263117 
LOK |0 005 20220510083223 
LOK |0 008 201009||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo 
LOK |0 936ln  |0 1442053151  |a RF 
LOK |0 936ln  |0 1442044047  |a FB 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Competence,Responsibility,Competency-based teaching,Professionality,Professionalism,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Teacher training 
STB 0 0 |a Compétence,Enseignement axé sur les compétences,Approche par compétences (enseignement),Approche par compétences,Enseignement de la religion,Formation des enseignants,Professionnalisme 
STC 0 0 |a Competencia,Enseñanza orientado por la competencia,Enseñanza religiosa,Formación de profesores,Profesionalidad 
STD 0 0 |a Competenza,Formazione degli insegnanti,Insegamento orientato alle competenze,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Professionalità 
STE 0 0 |a 专业技能,宗教课程,宗教课,宗教教学,教师培训,教学训练,能力,权限,胜任 
STF 0 0 |a 宗教課程,宗教課,宗教教學,專業技能,教師培訓,教學訓練,能力,權限,勝任 
STG 0 0 |a Competência,Ensino orientado pela competência,Ensino religioso,Formação de professores,Profissionalidade 
STH 0 0 |a Компетенция,Образование учителя,Обучение, ориентированное на компетенцию,Преподавание религии,Профессионализм 
STI 0 0 |a Αρμοδιότητα,Διδασκαλία βασισμένη στις ικανότητες,Επαγγελματικότητα,Επαγγελματισμός,Θρησκευτικά (μάθημα),Κατάρτιση εκπαιδευτικών 
SYE 0 0 |a Zuständigkeit,Kompetenzverteilung,Sachliche Zuständigkeit,Zuständigkeit , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre 
SYG 0 0 |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Kompetenzbasierter Unterricht,Kompetenzorientiertes Lernen , Lehrer,Lehrer,Lehrerausbildung,Lehrpersonenausbildung