Schritte in Richtung einer Pilgerdidaktik?: Vorstellung der Forschungsergebnisse des SpiRiTex-Projekts 2018 in Belgien

In diesem Aufsatz werden die wichtigsten Ergebnisse des ersten als Pilotprojekt konzipierten Durchgangs des SpiRiTex-Projekts ‚Heilige Orte, Rituale und Texte in der europäischen Lehrerbildung’ vorgestellt. Das grundlegende Ziel des Projekts besteht darin, zukünftigen Religionsleher*innen einen Zuga...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Theo-Web
Subtitles:"Thema: 'Politische Dimensionen religiöser Bildung'"
Authors: Roebben, Bert 1962- (Author) ; Welling, Katharina ca. 20./21. Jh. (Author) ; Wiemer, Laura ca. 20./21. Jh. (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [2019-12-06]
In: Theo-Web
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / Teacher training / Pilgrimage / Sacral building / Spirituality
IxTheo Classification:CB Christian life; spirituality
FB Theological education
KCD Hagiography; saints
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Lernen in der Gegenwart des anderen
B learning in the presence of the other
B performatives Lernen
B performative learning
B Lehramtsausbildung
B Religious Education
B Pilgrimage
B Sacred Space
B Pilgerfahrt
B Religious education
B Sakralraum
B Teacher Education
Online Access: Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:In diesem Aufsatz werden die wichtigsten Ergebnisse des ersten als Pilotprojekt konzipierten Durchgangs des SpiRiTex-Projekts ‚Heilige Orte, Rituale und Texte in der europäischen Lehrerbildung’ vorgestellt. Das grundlegende Ziel des Projekts besteht darin, zukünftigen Religionsleher*innen einen Zugang zu powerful learning environments zu bieten, in denen sie sich theorie-geleitet, hermeneutisch-entdeckend und didaktisch-konstruierend mit dem spirituellen Kapital Europas auseinandersetzen können. Dem Projekt liegt hierbei die Annahme zugrunde, dass Orte, Rituale und Texte als spirituellen Quellen (sources) zu entscheidenden re-sources für die persönliche und berufliche Entwicklung werden können, insofern die Teilnehmer*innen sie in kreativen Lernprozessen gemeinsam neu definieren, konstruieren, aneignen und reflektieren. Dieser Aufsatz bietet einen qualitativ-empirischen Einblick in das erste Pi-lotprojekt in Flandern, in dem das Element sacred space im Mittelpunkt stand.
This paper documents the central findings of the first round of the SpiRiTex-Project "Sacred Spaces, Rituals and Texts in European Teacher Education", which was conceived as a pilot project, running in the Northern part of Belgium (Flanders) from the 21st till the 25th of May 2018. The general aim of the project is to introduce future teachers of religious education in powerful learning environments, in which they can discover the spiritual and religious capital of Europe. Through direct experiences they are invited to learn in the presence of European fellows in theology and religious education teacher education. The basic assumption of the project is that the three spiritual sources can become vital resources for personal and professional development, when they are recreated, redefined and reappropriated in the very act of learning. This paper offers a qualitative-empirical insight in the first pilot project in Flanders, in which the focus was on the element of sacred space.
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0111