Dialogisches Lernen im Lehramtsstudium der Katholischen Theologie: empirische Untersuchungen zur Umsetzung des Scriptural Reasoning

In diesem Aufsatz geht es um die Frage nach einer angemessenen Vorbereitung von Lehramtsstudierenden der Katholischen Theologie auf einen von weltanschaulicher Pluralität geprägten Schulalltag, der zunehmend ein Aufbrechen der traditionellen Strukturen des deutschen Religionsunterrichts erfordert. A...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Theo-Web
Main Author: Welling, Katharina ca. 20./21. Jh. (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [2020]
In: Theo-Web
Standardized Subjects / Keyword chains:B Catholic theology / Teacher education / Scriptural reasoning / Religious education
IxTheo Classification:CC Christianity and Non-Christian religion; Inter-religious relations
FB Theological education
KDB Roman Catholic Church
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B worldview education
B inter-worldview dialogue
B Inter-religious learning
B Scriptural Reasoning
B Interfaith dialogue
B Religious education
B Teacher education
B Inter-religious Dialogue
B interweltanschaulicher Dialog
B Teacher Education
Online Access: Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:In diesem Aufsatz geht es um die Frage nach einer angemessenen Vorbereitung von Lehramtsstudierenden der Katholischen Theologie auf einen von weltanschaulicher Pluralität geprägten Schulalltag, der zunehmend ein Aufbrechen der traditionellen Strukturen des deutschen Religionsunterrichts erfordert. Ausgehend von der im theoretischen Diskurs vorherrschenden Darstellung eines interreligiösen Dialoges als Königsweg eines zielführenden interreligiösen Lernens, dient die Umsetzung eines solchen Dialoges - angebahnt durch die schriftbasierte Methode des Scriptural Reasoning (SR) - als Forschungsgegenstand des im Folgenden thematisierten empirisch angelegten Forschungsprojektes (SR-Studie). Die resultierenden Ergebnisse implizieren Potentiale und Schwierigkeiten eines derartigen dialogischen Lernsettings und lassen Rückschlüsse auf eine didaktisch sinnvolle Umsetzung des SR im Lehramtsstudium der Katholischen Theologie zu.
This paper deals with the question of an appropriate preparation of teacher students of Catholic Theology for everyday school life characterized by pluralism, which increasingly requires a fundamental change in the traditional structures of Religious Education in Germany. Based on the assumption proclaimed in the theoretical discourse that practical interreligious dialogue is the ideal way for successful interreligious learning, the focus of the empirically designed research project described below (SR study) is the implementation of such a dialogue, which is initiated by the method of Scriptural Reasoning (SR). The results of the SR study point to opportunities as well as challenges of learning by dialogue, from which conclusions can be drawn for a didactically coherent implementation of the SR method in teacher education in Catholic Theology.
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0167