Der Film "Avatar" (USA, 2009): zum Bildungspotenzial populärer Kultur und Aspekte einer "blauen" bzw. populären Religionspädagogik

Der Artikel beschäftigt sich mit dem Blockbuster "Avatar" (USA, 2009) und dessen Bildungspotenzial - insbesondere für religiöse und interkulturelle Lernprozesse in Kombination mit der Förderung von Medienkompetenz. Nach einleitenden Bemerkungen zur Bildungsrelevanz des Films (1) und einer...

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Published in:Theo-Web
Subtitles:"Thema: 'Formate religionsdidaktischer Forschung' und 'Religiöse Diversität in Curricula der islamisch-theologischen Studien'"
Main Author: Kumher, Ulrich 1976- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [2020]
In: Theo-Web
Standardized Subjects / Keyword chains:B Avatar (computing) (Film) (2009) / Education / Intercultural learning / Religious education / Media literacy
IxTheo Classification:CD Christianity and Culture
RF Christian education; catechetics
ZG Media studies; Digital media; Communication studies
Further subjects:B Media literacy
B Blockbuster and Avatar
B film (movie) and education
B intercultural learning
B Media Literacy
B Religious education
B religious learning
B Filmbildung
B Blockbuster und Avatar
B Intercultural learning
Online Access: Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Der Artikel beschäftigt sich mit dem Blockbuster "Avatar" (USA, 2009) und dessen Bildungspotenzial - insbesondere für religiöse und interkulturelle Lernprozesse in Kombination mit der Förderung von Medienkompetenz. Nach einleitenden Bemerkungen zur Bildungsrelevanz des Films (1) und einer Inhaltszusammenfassung (2) wird die Religionshaltigkeit des Films beleuchtet (3) und näher auf das Blockbusterformat eingegangen, weil es im Zuge der Förderung von Medienkompetenz und im Rahmen interkultureller Lernprozesse erhellt und problematisiert werden kann (4). Anschließend wird angedeutet, wie sich der Film mit Hilfe der Überlegungen von Francis d'Sa für religiöse und interkulturelle Lernprozesse fruchtbar machen lässt (5). Zuletzt werden Aspekte einer "blauen" Religionspädagogik erwähnt - in Anlehnung an die blaue Hautfarbe der Na'vi (6).
The article deals with the blockbuster "Avatar" (USA, 2009) and its educational potential - especially for religious and intercultural learning in combination with the stimulation of media literacy. After an introduction concerning the relevance of the film in terms of education (1) and a summary (2) the appearance of religion in this film is pointed out (3) and the block-buster criteria are focussed on because this aspect can be highlighted and discussed in the context of the stimulation of media literacy in combination with intercultural learning (4). Afterwards it is hinted at how the film can be useful for religious and intercultural learning with the help of Francis d'Sa's reflections (5). Finally, aspects of "blue" religious education are mentioned - in reference to the skin colour of the Na'vi (6).
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0143