Do We Believe in Consequences? Revisiting the “Incoherence Objection” to Penal Substitution

Among recent assessments of penal substitutionary accounts of atonement one significant critique is Mark Murphy’s “incoherence objection.” In this essay I express general agreement with Murphy’s critique of penal substitution, yet I suggest that there is a way to reconceive the doctrine of atonement...

Πλήρης περιγραφή

Αποθηκεύτηκε σε:  
Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριος συγγραφέας: Woznicki, Christopher (Συγγραφέας)
Τύπος μέσου: Ηλεκτρονική πηγή Άρθρο
Γλώσσα:Αγγλικά
Έλεγχος διαθεσιμότητας: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Φόρτωση...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Έκδοση: De Gruyter 2018
Στο/Στη: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Έτος: 2018, Τόμος: 60, Τεύχος: 2, Σελίδες: 208-228
Τυποποιημένες (ακολουθίες) λέξεων-κλειδιών:B Jesus Christus / Ποινή <μοτίβο> / Εξιλαστήριο θύμα / Εξιλέωση <θεολογία> (Θεολογία (μοτίβο))
Σημειογραφίες IxTheo:NBF Χριστολογία
NBM Δόγμα της Δικαίωσης
Άλλες λέξεις-κλειδιά:B Sühnelehre Konsequenzen Forensische Stellvertretung Bestrafung Einheit mit Christus
B Atonement Consequences Penal Substitution Punishment Union with Christ
Διαθέσιμο Online: Volltext (Verlag)
Περιγραφή
Σύνοψη:Among recent assessments of penal substitutionary accounts of atonement one significant critique is Mark Murphy’s “incoherence objection.” In this essay I express general agreement with Murphy’s critique of penal substitution, yet I suggest that there is a way to reconceive the doctrine of atonement such that it is conceptually coherent, is commensurate with scripture, and is a version of penal substitution. I call this view: The Penal-Consequence View of Atonement. This is a view of atonement that makes use of a distinction between what I call “penal consequences” and “mere consequences.” The view is defended with special reference to the topics of corporate moral responsibility and union with Christ.
Mark Murphys „Incoherence Objection“ ist einer der bedeutendsten kritischen Ansätze in der neusten Forschung zu forensischer Stellvertretung. Dieser Artikel folgt grundsätzlich der Kritik Murphys an der forensischen Stellvertretung. Dennoch schlage ich vor, dass es einen Weg gibt, um die Sühnelehre konzeptionell kohärent, schriftgemäß und als authentischen Ausdruck der forensischen Stellvertretung zu formulieren. Ich nenne diesen Ansatz die „Penal-Consequence“ Sichtweise auf den Sühnetod Christi. Diesem Ansatz liegt die Unterscheidung zwischen „strafenden“ und „bloßen“ Konsequenzen zugrunde, wobei er unter Bezugnahme auf kollektive moralische Verantwortung und Einheit mit Christus entwickelt wird.
ISSN:1612-9520
Περιλαμβάνει:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2018-0011