Positionierung im Ethik- und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik

In the years 2017 to 2021, the Hessian excellence project Religious Positioning (RelPos) dealt with the modalities and constellations of self-positioning in Jewish, Christian, and Islamic contexts (RelPos, 2017–2021). The article refers to the religious education subproject in this research network....

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Subtitles:Positionierung im Ethikunterricht und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik
Authors: Käbisch, David 1975-2024 (Author) ; Philipp, Laura ca. 20./21. Jh. (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: 2022
In: Theo-Web
Year: 2022, Volume: 21, Issue: 2, Pages: 117-127
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / Ethics teaching / Positioning
IxTheo Classification:NCA Ethics
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Entscheiden
B Judging
B Didactics
B Positioning
B Positionieren
B deciding
B Religious Education
B Aufgabenanalyse
B Religious education
B Subject didactics
B judging
B task analysis
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000caa a22000002 4500
001 1832792080
003 DE-627
005 20230516103048.0
007 cr uuu---uuuuu
008 230131s2022 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.23770/tw0252  |2 doi 
035 |a (DE-627)1832792080 
035 |a (DE-599)KXP1832792080 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)132721813  |0 (DE-627)525917527  |0 (DE-576)262926873  |4 aut  |a Käbisch, David  |d 1975-2024 
109 |a Käbisch, David 1975-2024  |a Käbisch-Lepetit, David 1975-2024  |a Lepetit, David Käbisch- 1975-2024 
245 1 0 |a Positionierung im Ethik- und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik 
246 3 3 |a Positionierung im Ethikunterricht und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik 
264 1 |c 2022 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a In the years 2017 to 2021, the Hessian excellence project Religious Positioning (RelPos) dealt with the modalities and constellations of self-positioning in Jewish, Christian, and Islamic contexts (RelPos, 2017–2021). The article refers to the religious education subproject in this research network. The focus is on the analysis of positioning tasks from school books for ethics and religious education. The task types and anchor examples make it clear that learning tasks represent different "stages" in a multi-faceted positioning process. From a didactic point of view, it is therefore advocated to differentiate between different cognitive levels of complexity, transfer, and sub-processes (e.g. judging, deciding and arguing) in the process of positioning oneself. 
520 |a Das hessische Exzellenzprojekt Religiöse Positionierung (RelPos) beschäftigte sich in den Jahren 2017 bis 2021 mit den Modalitäten und Konstellationen des Sich-Positionierens in jüdischen, christlichen und islamischen Kontexten (RelPos, 2017-2021). Der Artikel bezieht sich auf das religionspädagogische Teilprojekt in diesem Forschungsverbund. Im Zentrum steht die Analyse von Positionierungsaufgaben aus Schulbüchern für den Ethik- und Religionsunterricht. Die Aufgabentypen und Ankerbeispiele machen deutlich, dass Lernaufgaben unterschiedliche "Etappen" in einem facettenreichen Positionierungsprozess repräsentieren. Unter fachdidaktischen Gesichtspunkten wird daher dafür plädiert, unterschiedliche kognitive Komplexitätsstufen, Transferleistungen und Teilprozesse (z. B. urteilen, entscheiden und argumentieren) im Prozess des Sich-Positionierens zu unterscheiden. 
650 4 |a Aufgabenanalyse 
650 4 |a Entscheiden 
650 4 |a Fachdidaktik 
650 4 |a Positionieren 
650 4 |a Urteilen 
650 4 |a Religiöse Bildung 
650 4 |a Didactics 
650 4 |a task analysis 
650 4 |a Religious Education 
650 4 |a judging 
650 4 |a deciding 
650 4 |a Positioning 
652 |a NCA:RF 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4049422-6  |0 (DE-627)106187074  |0 (DE-576)209081996  |2 gnd  |a Religionsunterricht 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4015604-7  |0 (DE-627)104732318  |0 (DE-576)208912622  |2 gnd  |a Ethikunterricht 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4140478-6  |0 (DE-627)105627550  |0 (DE-576)20970313X  |2 gnd  |a Positionierung 
689 0 |5 (DE-627) 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1237667941  |0 (DE-627)1764599845  |4 aut  |a Philipp, Laura  |d ca. 20./21. Jh. 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Theo-Web  |d Regensburg [u.a.], 2002  |g 21(2022), 2, Seite 117-127  |h Online-Ressource  |w (DE-627)375966684  |w (DE-600)2129396-X  |w (DE-576)281238162  |x 1863-0502  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:21  |g year:2022  |g number:2  |g pages:117-127 
856 4 0 |u https://doi.org/10.23770/tw0252  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://www.theo-web.de/ausgaben/2022/21-jahrgang-2022-heft-2-1/news/positionierung-im-ethik-und-religionsunterricht-ueberlegungen-zur-aufgabendidaktik  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
936 u w |d 21  |j 2022  |e 2  |h 117-127 
951 |a AR 
ELC |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4255624291 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1832792080 
LOK |0 005 20230509115948 
LOK |0 008 230131||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo 
LOK |0 936ln  |0 1442053151  |a RF 
LOK |0 936ln  |0 1442052465  |a NCA 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Ethics teaching,Ethics lessons,Ethics,Ethics,Judging,Positioning,Religious education,Religious learning,Religious culture,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Subject didactics 
STB 0 0 |a Didactique des disciplines,Enseignement de la religion,Enseignement de l’éthique,Éthique (matière scolaire, Allemagne),Éthique,Jugement,Acte de juger,Acte de juger,Positionnement,Éducation religieuse,Culture religieuse,Culture religieuse 
STC 0 0 |a Didáctica especializada,Enseñanza de ética,Enseñanza religiosa,Formación religiosa,Juzgar,Posicionamiento 
STD 0 0 |a Didattica specialistica,Etica <materia>,Insegnamento dell'etica,Insegnamento dell'etica,Giudicare,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Istruzione religiosa,Cultura religiosa,Cultura religiosa,Posizionamento 
STE 0 0 |a 伦理学课程,伦理学教学,判决,学科教学论,专业教学论,宗教教育,宗教课程,宗教课,宗教教学 
STF 0 0 |a 倫理學課程,倫理學教學,判決,學科教學論,專業教學論,宗教教育,宗教課程,宗教課,宗教教學 
STG 0 0 |a Didática especializada,Ensino de ética,Ensino religioso,Formação religiosa,Julgar,Posicionamento 
STH 0 0 |a Позиционирование,Преподавание религии,Преподавание этики,Религиозное образование,Судебное разбирательство,Частная дидактика 
STI 0 0 |a Hθική <μάθημα>,Διδασκαλία ηθικής,Θεματική διδακτική,Θρησκευτικά (μάθημα),Θρησκευτική εκπαίδευση,Κρίση,Τοποθέτηση 
SYE 0 0 |a Urteilsbildung,Urteilsprozess,Urteilsverhalten 
SYG 0 0 |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Ethik,Ethische Erziehung,Moralunterricht , Marktpositionierung,Marktposition