Positionierung im Ethik- und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik
In the years 2017 to 2021, the Hessian excellence project Religious Positioning (RelPos) dealt with the modalities and constellations of self-positioning in Jewish, Christian, and Islamic contexts (RelPos, 2017–2021). The article refers to the religious education subproject in this research network....
Subtitles: | Positionierung im Ethikunterricht und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik |
---|---|
Authors: | ; |
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
2022
|
In: |
Theo-Web
Year: 2022, Volume: 21, Issue: 2, Pages: 117-127 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Religious instruction
/ Ethics teaching
/ Positioning
|
IxTheo Classification: | NCA Ethics RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
Entscheiden
B Judging B Didactics B Positioning B Positionieren B deciding B Religious Education B Aufgabenanalyse B Religious education B Subject didactics B judging B task analysis |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
MARC
LEADER | 00000caa a22000002 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1832792080 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20230516103048.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 230131s2022 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.23770/tw0252 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1832792080 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1832792080 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)132721813 |0 (DE-627)525917527 |0 (DE-576)262926873 |4 aut |a Käbisch, David |d 1975-2024 | |
109 | |a Käbisch, David 1975-2024 |a Käbisch-Lepetit, David 1975-2024 |a Lepetit, David Käbisch- 1975-2024 | ||
245 | 1 | 0 | |a Positionierung im Ethik- und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik |
246 | 3 | 3 | |a Positionierung im Ethikunterricht und Religionsunterricht - Überlegungen zur Aufgabendidaktik |
264 | 1 | |c 2022 | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a In the years 2017 to 2021, the Hessian excellence project Religious Positioning (RelPos) dealt with the modalities and constellations of self-positioning in Jewish, Christian, and Islamic contexts (RelPos, 2017–2021). The article refers to the religious education subproject in this research network. The focus is on the analysis of positioning tasks from school books for ethics and religious education. The task types and anchor examples make it clear that learning tasks represent different "stages" in a multi-faceted positioning process. From a didactic point of view, it is therefore advocated to differentiate between different cognitive levels of complexity, transfer, and sub-processes (e.g. judging, deciding and arguing) in the process of positioning oneself. | ||
520 | |a Das hessische Exzellenzprojekt Religiöse Positionierung (RelPos) beschäftigte sich in den Jahren 2017 bis 2021 mit den Modalitäten und Konstellationen des Sich-Positionierens in jüdischen, christlichen und islamischen Kontexten (RelPos, 2017-2021). Der Artikel bezieht sich auf das religionspädagogische Teilprojekt in diesem Forschungsverbund. Im Zentrum steht die Analyse von Positionierungsaufgaben aus Schulbüchern für den Ethik- und Religionsunterricht. Die Aufgabentypen und Ankerbeispiele machen deutlich, dass Lernaufgaben unterschiedliche "Etappen" in einem facettenreichen Positionierungsprozess repräsentieren. Unter fachdidaktischen Gesichtspunkten wird daher dafür plädiert, unterschiedliche kognitive Komplexitätsstufen, Transferleistungen und Teilprozesse (z. B. urteilen, entscheiden und argumentieren) im Prozess des Sich-Positionierens zu unterscheiden. | ||
650 | 4 | |a Aufgabenanalyse | |
650 | 4 | |a Entscheiden | |
650 | 4 | |a Fachdidaktik | |
650 | 4 | |a Positionieren | |
650 | 4 | |a Urteilen | |
650 | 4 | |a Religiöse Bildung | |
650 | 4 | |a Didactics | |
650 | 4 | |a task analysis | |
650 | 4 | |a Religious Education | |
650 | 4 | |a judging | |
650 | 4 | |a deciding | |
650 | 4 | |a Positioning | |
652 | |a NCA:RF | ||
689 | 0 | 0 | |d s |0 (DE-588)4049422-6 |0 (DE-627)106187074 |0 (DE-576)209081996 |2 gnd |a Religionsunterricht |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)4015604-7 |0 (DE-627)104732318 |0 (DE-576)208912622 |2 gnd |a Ethikunterricht |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)4140478-6 |0 (DE-627)105627550 |0 (DE-576)20970313X |2 gnd |a Positionierung |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
700 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)1237667941 |0 (DE-627)1764599845 |4 aut |a Philipp, Laura |d ca. 20./21. Jh. | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Theo-Web |d Regensburg [u.a.], 2002 |g 21(2022), 2, Seite 117-127 |h Online-Ressource |w (DE-627)375966684 |w (DE-600)2129396-X |w (DE-576)281238162 |x 1863-0502 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:21 |g year:2022 |g number:2 |g pages:117-127 |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.23770/tw0252 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
856 | 4 | 0 | |u https://www.theo-web.de/ausgaben/2022/21-jahrgang-2022-heft-2-1/news/positionierung-im-ethik-und-religionsunterricht-ueberlegungen-zur-aufgabendidaktik |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext |
936 | u | w | |d 21 |j 2022 |e 2 |h 117-127 |
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 4255624291 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1832792080 | ||
LOK | |0 005 20230509115948 | ||
LOK | |0 008 230131||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053151 |a RF | ||
LOK | |0 936ln |0 1442052465 |a NCA | ||
OAS | |a 1 | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
STA | 0 | 0 | |a Ethics teaching,Ethics lessons,Ethics,Ethics,Judging,Positioning,Religious education,Religious learning,Religious culture,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Subject didactics |
STB | 0 | 0 | |a Didactique des disciplines,Enseignement de la religion,Enseignement de l’éthique,Éthique (matière scolaire, Allemagne),Éthique,Jugement,Acte de juger,Acte de juger,Positionnement,Éducation religieuse,Culture religieuse,Culture religieuse |
STC | 0 | 0 | |a Didáctica especializada,Enseñanza de ética,Enseñanza religiosa,Formación religiosa,Juzgar,Posicionamiento |
STD | 0 | 0 | |a Didattica specialistica,Etica <materia>,Insegnamento dell'etica,Insegnamento dell'etica,Giudicare,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Istruzione religiosa,Cultura religiosa,Cultura religiosa,Posizionamento |
STE | 0 | 0 | |a 伦理学课程,伦理学教学,判决,学科教学论,专业教学论,宗教教育,宗教课程,宗教课,宗教教学 |
STF | 0 | 0 | |a 倫理學課程,倫理學教學,判決,學科教學論,專業教學論,宗教教育,宗教課程,宗教課,宗教教學 |
STG | 0 | 0 | |a Didática especializada,Ensino de ética,Ensino religioso,Formação religiosa,Julgar,Posicionamento |
STH | 0 | 0 | |a Позиционирование,Преподавание религии,Преподавание этики,Религиозное образование,Судебное разбирательство,Частная дидактика |
STI | 0 | 0 | |a Hθική <μάθημα>,Διδασκαλία ηθικής,Θεματική διδακτική,Θρησκευτικά (μάθημα),Θρησκευτική εκπαίδευση,Κρίση,Τοποθέτηση |
SYE | 0 | 0 | |a Urteilsbildung,Urteilsprozess,Urteilsverhalten |
SYG | 0 | 0 | |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Ethik,Ethische Erziehung,Moralunterricht , Marktpositionierung,Marktposition |