Response to Jessica Frazier, "Against Infinite Nothingness"
In "Against Infinite Nothingness: Arguments for Foundationalism in Indian Philosophy" Jessica Frazier brings Vedantic arguments to bear against contemporary objections to foundationalism : the view that there must exist a single self-subsistent ground upon which the existence of all else s...
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Contributors: | |
Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
2024
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In: |
Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2024, Volume: 66, Issue: 3, Pages: 302-310 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Hume, David 1711-1776
/ Vedism
/ Cognition theory
/ Fundamentalism
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IxTheo Classification: | AB Philosophy of religion; criticism of religion; atheism BK Hinduism, Jainism, Sikhism VA Philosophy VB Hermeneutics; Philosophy |
Further subjects: | B
Fundamentality
B Erkenntnistheoretischer Fundamentalismus B Humeanism B Humeanismus B Fundamentalität B Vedantismus B Vedantism B Foundationalism |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | In "Against Infinite Nothingness: Arguments for Foundationalism in Indian Philosophy" Jessica Frazier brings Vedantic arguments to bear against contemporary objections to foundationalism : the view that there must exist a single self-subsistent ground upon which the existence of all else stands. She argues in particular that these arguments permit us to infer the existence of a "modal anchor" operative in nature that deserves to be regarded as fundamental, even in the absence of a "fundamental level" to nature. This paper argues that Frazier has not sufficiently justified the assertion that such modal anchors have a right to be regarded as metaphysically fundamental, even in the less demanding sense that she seemingly associates with that term. This does not mean that there is any incoherence in what Frazier is trying to argue, however. The argument given here should thus be seen as an invitation to more fully spell out the notion of fundamentality that Frazier regards as most appropriate to these ancient Vedantic texts. In "Against Infinite Nothingness: Arguments for Foundationalism in Indian Philosophy" bringt Jessica Frazier vedantische Argumente als Antwort auf zeitgenössische Einwände gegen den erkenntnistheoretischen Fundamentalismus - die Ansicht, es müsse einen einzigen, in sich selbst bestehenden Grund geben, auf dem die Existenz von allem anderen beruht - ins Spiel. Insbesondere argumentiert sie, dass diese Argumente es erlauben, auf die Existenz eines "modalen Ankers" in der Natur zu schließen, der verdient, als fundamental angesehen zu werden, selbst wenn es keine "fundamentale Ebene" in der Natur gibt. In diesem Beitrag wird argumentiert, dass Frazier die Behauptung, solche modalen Anker hätten ein Recht darauf als metaphysisch grundlegend angesehen zu werden, nicht ausreichend begründet hat - auch nicht in dem weniger anspruchsvollen Sinne, den sie mit diesem Begriff zu verbinden scheint. Dies bedeutet jedoch nicht, dass Fraziers Argument inkohärent ist. Der hier vorgetragene Einwand sollte daher als eine Einladung verstanden werden, den Begriff der Fundamentalität, welchen Frazier als für diese alten vedantischen Texte am besten geeignet ansieht, genauer zu erläutern. |
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ISSN: | 1612-9520 |
Reference: | Kritik von "Against Infinite Nothingness: Ultimate Ground vs Metaphysical Nihilism in Indian Philosophy (2024)"
Kritik in "Against Infinite Nothingness – Response to McKenzie and Adamson (2024)" |
Contains: | Enthalten in: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/nzsth-2024-0041 |