Religion und ihre Einbettung in Verfassungen als Kontext

Sociologically, constitutional texts can be understood as an important factor for constructing collective identities and ideal memberships of state communities. Based on a quantitative, explorative document analysis of 186 countries’ constitutional texts, we examined which religion-referring offers...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Religion, Gesellschaft und Politik
Authors: Schnabel, Annette 1967- (Author) ; Hönes, Lisa (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: VS Verlag für Sozialwissenschaften 2021
In: Zeitschrift für Religion, Gesellschaft und Politik
Further subjects:B text analysis
B Text analysis
B Good citizen
B Constitutional Identity
B Constitutionalism
B Verfassungsvergleich
B Religion
B Verfassungsidentität
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Sociologically, constitutional texts can be understood as an important factor for constructing collective identities and ideal memberships of state communities. Based on a quantitative, explorative document analysis of 186 countries’ constitutional texts, we examined which religion-referring offers of identification are made by constitutional texts. This is expatiated on by means of three subject fields: (i) Preambles introduce constitutional texts; it is here that the definition of "we" in the constituent community occurs by unfolding the "spirit" in which the constitution was composed; (ii) the examination of freedom of religion and conscience as well as restrictions thereof discloses the significance which religion and religiosity have for the constituted-ness of the ‘good citizens’. With this, the relation of state-constituted socialities with individual freedom of religion becomes visible as well. (iii) The biopolitics of states, in turn, encompass - next to other policies - the constitutional anchoring of governmental responsibility for educating and formating of ‘future citizens’. This includes the manner and scope of compulsory schooling as well as the anchoring of religion-referring curricula. With their offers of identity, constitutions configurate the ‘good citizen’ and - by calling on citizens as subjects with rights and duties - thereby create a social order of the state. In global comparison, religion remains an important element of this - be it as an address of the state’s obligation to individual freedoms, as a factor of threat towards the freedom of others and the state order or as a denominationally determined component of the state community.
Soziologisch lassen sich Verfassungstexte als wichtiges Moment der Konstruktion kollektiver Identitäten und idealer Mitgliedschaften staatlicher Gemeinschaften verstehen. Auf der Basis einer quantitativen, explorativen Dokumentenanalyse von Verfassungstexten aus 186 Ländern wird untersucht, welche religionsbezogenen Identifikationsangebote Verfassungen machen. Dies wird anhand von drei Themenfeldern expliziert: (i) Präambeln leiten den Verfassungstext ein, hier findet sich die Bestimmung des "wir" der verfassungsgebenden Gemeinschaft, indem sie den "Geist", in dem die Verfassung verfasst ist, entfalten; (ii) Die Untersuchung der Verankerung von Religions- und Gewissensfreiheit sowie ihrer Einschränkungen in den Verfassungstexten gibt Auskunft über den Stellenwert, den Religion und Religiosität für die Verfasstheit der good citizens hat. Hieran wird auch sichtbar, welches Verhältnis staatlich verfasste Sozialitäten zur individuellen Religionsfreiheit haben. (iii) Staatliche Biopolitiken wiederum umfassen neben anderen policies auch die verfassungsmäßige Verankerung der gouvernementalen Verantwortung für die (Aus‑)Bildung der future citizens. Diese umfasst Art und Umfang der Schulpflicht ebenso wie die Verankerung religions-bezogener Curricula. Mit ihren Identitätsangeboten konfigurieren Verfassungen den good citizen und schaffen damit eine soziale Ordnung, indem Bürger*innen als Subjekte mit Rechten und Pflichten angerufen werden. Im globalen Vergleich bleibt Religion dabei wichtiges Element - sei es als Adresse der staatlichen Schutzverpflichtung individueller Freiheiten, als Moment der Bedrohung der Freiheit anderer und der staatlichen Ordnung oder als konfessionell bestimmter Bestandteil der staatlichen Gemeinschaft.
ISSN:2510-1226
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Religion, Gesellschaft und Politik
Persistent identifiers:DOI: 10.1007/s41682-021-00065-1