Creation, nature and hope in 4 Ezra

Jonathan A. Moo zeigt, dass die Apokalypse des Judentums des ersten Jahrhunderts n.Chr. einerseits von einem tiefen Pessimismus in Bezug auf die Menschheit und die Gegenwart geprägt ist, andererseits jedoch durchaus einen gewissen Optimismus der Güte der Schöpfungsordnung gegenüber aufweist.In 4 Esr...

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Bibliographic Details
Main Author: Moo, Jonathan A. 1975- (Author)
Format: Print Book
Language:English
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Published: Göttingen [u.a.] Vandenhoeck & Ruprecht 2011
In: Forschungen zur Religion und Literatur des Alten und Neuen Testaments (237)
Year: 2011
Reviews:, in: JSJ 45 (2014) 130-132 (DiTommaso, Lorenzo)
Edition:1. Aufl.
Series/Journal:Forschungen zur Religion und Literatur des Alten und Neuen Testaments 237
Standardized Subjects / Keyword chains:B Ezra 4. / Creation / Nature / Eschatology
B Ezra 4.
IxTheo Classification:HA Bible
HB Old Testament
Further subjects:B Commentary
B Creation
B Apocalypticism
B Ezra 4.
B Bible. Esdras, 2nd Criticism, interpretation, etc
B Thesis
B Creation Biblical teaching
B Eschatology
B Hope
Online Access: Inhaltsverzeichnis (Verlag)
Klappentext (Verlag)
Description
Summary:Jonathan A. Moo zeigt, dass die Apokalypse des Judentums des ersten Jahrhunderts n.Chr. einerseits von einem tiefen Pessimismus in Bezug auf die Menschheit und die Gegenwart geprägt ist, andererseits jedoch durchaus einen gewissen Optimismus der Güte der Schöpfungsordnung gegenüber aufweist.In 4 Esra steht die natürliche Welt, die im Einklang mit Gott zu sehen ist, der korrumpierten Menschheit gegenüber. Jene Teile der Natur, die von der Menschheit unberührt und unbefleckt sind, bezeugten noch immer Gottes Allmacht, Liebe und Gerechtigkeit und wiesen sogar auf die Neue Schöpfung hin, so der Autor. - This exegetical study of creation and nature in 4 Ezra argues that this first-century Jewish apocalypse's profound pessimism concerning humankind and the present age is matched by a surprisingly robust belief in the goodness of the created order. 4 Ezra presents the natural world as standing with God over and against corrupt humankind, envisions substantial elements of continuity between the ages and hints that those parts of the earth that remain unsullied by humankind still witness to God's sovereignty, love and justice and even serve as material pointers to the new creation. This study calls into question the persistent assumption that apocalypticism and the 'apocalyptic eschatology' of the historical apocalypses in particular necessarily entails a profound dualism. - Mankind is corrupt.
ISBN:3525531036