Your daughters do not give to their sons and their daughters do not take for your sons (Ezra 9,12): intermarriage in Ezra 9-10 and in the pre-Maccabean Dead Sea Scrolls ; Teil 2

Ancient Jewish literature in general and the pre-Maccabean literature from the Qumran library in particular allow for a better understanding of Ezra’s marriage reforms and their interpretation by the final stage of the book of Ezra / Nehemiah. Ezra’s measure of enforced mass divorce is unique in Sec...

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Bibliographic Details
Main Author: Lange, Armin 1961- (Author)
Format: Print Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2008
In: Biblische Notizen
Year: 2008, Volume: 139, Pages: 79-98
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Ezra 9-10 / Dead Sea scrolls, Qumran Scrolls / Mixed marriage
IxTheo Classification:HB Old Testament
HD Early Judaism
Further subjects:B Mixed marriage
B Bible. Ezra 9-10
B Dead Sea Scrolls
Description
Summary:Ancient Jewish literature in general and the pre-Maccabean literature from the Qumran library in particular allow for a better understanding of Ezra’s marriage reforms and their interpretation by the final stage of the book of Ezra / Nehemiah. Ezra’s measure of enforced mass divorce is unique in Second Temple Judaism which argues for its historicity. Ezra’s marriage reforms were probably motivated by a democratization of priestly intermarriage prohibitions. In light of the (enforced) Hellenistic acculturation of Ptolemaic Yehud, the final redaction of the book of Ezra Nehemiah reads Ezra’s marriage reform as a fight for the preservation of the religious and cultural identity of Judaism.
Die antik-jüdische Literatur und besonders die vormakkabäischen Texte aus der Bibliothek von Qumran werfen neues Licht auf die Frage nach Esras Umgang mit Mischehen einerseits und auf die Interpretation von Esras Maßnahmen in der Schlussredaktion des Esra-Nehemia-Buches andererseits. Die erzwungene Massenscheidung von Mischehen unter Esra ist singulär in der Geschichte des Judentums aus der Zeit des Zweiten Tempels. Diese Einmaligkeit spricht für die Historizität der Maßnahme. Im Kontext anderer perserzeitlicher jüdischer Literatur scheint es wahrscheinlich, dass Esras Einstellung zur Mischehenfrage von einer Demokratisierung priesterlicher Vorschriften und Ideen geprägt ist. Die Schlussredaktion des Esra-Nehemia-Buches interpretiert Esras Umgang mit Mischehen im Licht der zunehmenden Hellenisierung der ptolemäischen Provinz Jehud und versteht Esras Maßnahmen als einen Kampf um die Bewahrung der kulturellen und religiösen Identität des Judentums.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen