Die Realität des Religiösen: zum Verhältnis von religiöser und wissenschaftlicher Weltansicht bei Johann Gottlieb Fichte

Religious and scientifically oriented worldviews are often seen as divergent in modern times. From this point of view, it may be surprising to find that the pioneers of modern thinking also argued that a religious and a scientific view of the world are basically convergent. This thesis can be found...

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Bibliographic Details
Main Author: Hofmann, Matthias (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: 2025
In: Zeitschrift für Theologie und Philosophie
Year: 2025, Volume: 147, Issue: 4, Pages: 501-520
Further subjects:B Transcendental philosophy
B Weltansichten
B Reality
B views of the world
B Realität
B J. G. Fichte
B Religion
B Science
B transcendental philosophy
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:Religious and scientifically oriented worldviews are often seen as divergent in modern times. From this point of view, it may be surprising to find that the pioneers of modern thinking also argued that a religious and a scientific view of the world are basically convergent. This thesis can be found in the late philosophy of religion of Johann Gottlieb Fichte (1762-1814). The present article reconstructs the interrelation between religion and science ("Wissenschaftslehre") in Fichte's lectures on the philosophy of religion Die Anweisung zum seeligen Leben / The way towards the blessed life (1806) in the horizon of the transcendental philosophical foundations of "reality", as already developed in Fichte's early Wissenschaftslehre / Science of knowledge (1794/95). The article concludes with subsequent considerations on the problem of a "scientific" theology.
Religiöse und wissenschaftliche Weltsichten werden in der Moderne häufig als divergente Auffassungen angesehen. Von diesem Standpunkt aus mag es überraschen, wenn unter den Wegbereitern des modernen Denkens auch die These vertreten wird, dass eine religiöse und eine wissenschaftliche Weltansicht im Grunde genommen konvergent sind. Diese These begegnet in der späten Religionsphilosophie von Johann Gottlieb Fichte (1762-1814). Der vorliegende Artikel rekonstruiert das Verhältnis von Religion und Wissenschaft in Fichtes religionsphilosophischen Vorträgen Die Anweisung zum seeligen Leben (1806) im Horizont der transzendentalphilosophischen Grundlagen des Realitätsbegriffs, wie sie bereits in Fichtes früher Wissenschaftslehre (1794/95) entwickelt wurden. Die Abhandlung schließt mit Folgeüberlegungen zum Problem einer "wissenschaftlichen" Theologie.
ISSN:2709-8435
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Theologie und Philosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.35070/ztp.v147i4.4276