Persistent Patterns: Moyaert, the Moriscos and Muslims in Europe

In her most recent book, Marianne Moyaert points to historical patterns in the establishment of Christian normativity. This article engages with and applies Moyaert’s frame of religionization to explore European tensions with Islam and Muslims. The article highlights comparisons between the historic...

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Détails bibliographiques
Auteur principal: Nawaz, Amina (Auteur)
Type de support: Électronique Article
Langue:Anglais
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Publié: 2025
Dans: Campus der Theologien
Année: 2025, Numéro: 2, Pages: 1-6
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Description
Résumé:In her most recent book, Marianne Moyaert points to historical patterns in the establishment of Christian normativity. This article engages with and applies Moyaert’s frame of religionization to explore European tensions with Islam and Muslims. The article highlights comparisons between the historical experiences of early modern Spain and the Moriscos (forcibly baptized Muslim communities) and contemporary Muslim communities in Europe. In so doing, it engages Moyaert’s idea of patterns of religionization by demonstrating the consistent methods, discourses and policies of ›religious othering‹ that often persist in contemporary European discussions of Islam and Muslims. The presence of these patterns poses a challenge to liberal thought and policies and demands a more robust theorization/application of notions of ›tolerance‹.
In ihrem jüngsten Buch weist Marianne Moyaert auf historische Muster in Bezug auf die Etablierung christlicher Normativität hin. Dieser Artikel greift Moyaerts Konzept der ›religionization‹ auf und wendet es an, um europäische Spannungsfelder mit Islam und Muslimen zu untersuchen. Der Artikel stellt Vergleiche zwischen den historischen Erfahrungen des frühneuzeitlichen Spaniens und der Moriscos (zwangsgetaufte muslimische Gemeinschaften) und heutigen muslimischen Gemeinschaften in Europa an. Dabei greift er Moyaerts Idee von Mustern der ›reliigonization‹ auf, indem er zeigt, welche Methoden, Diskurse und politischen Vorgehensweiseneines ›religiösen Othering‹ in heutigen europäischen Diskussionen über den Islam und Muslime häufig fortbestehen. Das Bestehen dieser Muster stellt eine Herausforderung für liberales Denken und liberale Politik dar und erfordert eine solidere Theoretisierung/Anwendung von Konzepten der ›Toleranz‹.
ISSN:3052-4989
Contient:Enthalten in: Campus der Theologien
Persistent identifiers:DOI: 10.71956/cdth002-art03