Making Others Martyrs: An Enactive Reading of The Passion of Marian and James

This article offers an enactive reading of the Passio Mariani et Iacobi (PMar), focusing on its vivid narrative (enargeia) and its ability to immerse readers in the martyrs’ imitatio Christi. By examining Marian’s Tribunal Vision, the study demonstrates how PMar invites participatory engagement, tra...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
1. VerfasserIn: Donnelly, Edwin V. (Verfasst von)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Englisch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: 2025
In: Journal of early Christian history
Jahr: 2025, Band: 15, Heft: 1, Seiten: 67-88
IxTheo Notationen:CB Christliche Existenz; Spiritualität
KAB Kirchengeschichte 30-500; Frühchristentum
KBN Subsahara-Afrika
KCD Hagiographie; Heilige
NBE Anthropologie
NCC Sozialethik
weitere Schlagwörter:B cognitive narratology
B Perpetua and Felicity
B Marian and James
B Enactivism
B Narrative
B theories of immersion
B North African martyr texts
B passiones
B apostrophe
Online-Zugang: Volltext (kostenfrei)
Beschreibung
Zusammenfassung:This article offers an enactive reading of the Passio Mariani et Iacobi (PMar), focusing on its vivid narrative (enargeia) and its ability to immerse readers in the martyrs’ imitatio Christi. By examining Marian’s Tribunal Vision, the study demonstrates how PMar invites participatory engagement, transforming readers’ imaginative encounters into theological and communal formation. Drawing on cognitive narratology and intertextual parallels with other North African martyr texts, this analysis argues that PMar serves as a pedagogical tool for faith formation, fostering resilience and sacramental participation.
ISSN:2471-4054
Enthält:Enthalten in: Journal of early Christian history
Persistent identifiers:DOI: 10.1080/2222582X.2025.2563718