Erziehung als Grundbegriff des historisch-politischen Lernens: Überlegungen zu Erziehung auf Kriegsgräberstätten

Mahnen, Gedenken, Erziehen? Die Operation des Erziehens steht in den Diskursen um die pädagogische Arbeit in erinnerungskulturellen Räumen des historisch-politischen Lernens bisher nicht an prominenter Stelle. Der vorliegende Artikel zeigt, dass mit einer Konzeption von Erziehung als Umgang mit äuße...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Ganss, Sarah (Author) ; Wolters, Astrid (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Published: 2025
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2025, Volume: 77, Issue: 3, Pages: 273-285
Standardized Subjects / Keyword chains:B Educational philosophy / Collective memory / Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge / Political learning
IxTheo Classification:CG Christianity and Politics
KBB German language area
NCD Political ethics
ZF Education
Further subjects:B war graves
B Erinnerungsarbeit
B remembrance work
B Historisch-Politisches Lernen
B historical-political learning
B Educational philosophy
B Responsibility
B philosophy of education
B Verantwortungsübernahme
B Kriegsgräber
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:Mahnen, Gedenken, Erziehen? Die Operation des Erziehens steht in den Diskursen um die pädagogische Arbeit in erinnerungskulturellen Räumen des historisch-politischen Lernens bisher nicht an prominenter Stelle. Der vorliegende Artikel zeigt, dass mit einer Konzeption von Erziehung als Umgang mit äußeren Steuerungsimpulsen und Wahrnehmungsangeboten Möglichkeiten des (Ver-)Antwortens in den Blick kommen. Anhand der exemplarischen Betrachtung des Akteurs Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V. wird veranschaulicht, welche Perspektiven sich mit Koerrenz‘ kritisch-operativer Theorie der Erziehung für die pädagogische Arbeit in erinnerungskulturellen Räumen ergeben.
Remember, commemorate, erziehen (educate)? The operation of Erziehung (education) has not yet been featured prominently in the discourse on educational work in the context of historical-political learning. This article argues that a conception of Erziehung as dealing with external control impulses and offers of perception brings into view possibilities of responding and taking over responsibility. Using the example of one actor, the Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V. (German War Graves Commission), it is illustrated which possibilities are offered by Koerrenz’ critical-operative theory on Erziehung for the discourse of historical-political learning.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2025-2030