The Economy of Sacrifice in the Grimms’ Der treue Johannes: Die Ökonomie der Aufopferung in Grimms Märchen Der treue Johannes
A comparison of the Grimms’ fairy tale Der treue Johannes (KHM 6), its tale type (ATU 516, »Faithful John«), and two further variants (Basile’s Il cuorvo and the Grimms’ alternative version in their 1822 Anmerkungen) allows particular features of the first to emerge that stand in close connection to...
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
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Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
2017
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In: |
Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte
Year: 2017, Volume: 91, Issue: 2, Pages: 126-151 |
Further subjects: | B
Land Version
B Golden Roof B Death-like State B King's Eldest B Tal Type |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | A comparison of the Grimms’ fairy tale Der treue Johannes (KHM 6), its tale type (ATU 516, »Faithful John«), and two further variants (Basile’s Il cuorvo and the Grimms’ alternative version in their 1822 Anmerkungen) allows particular features of the first to emerge that stand in close connection to contemporary philosophy and literature. Sovereignty and paternity are separated with the death of the king at the beginning of the text and then reunited at the end in his son as the result of his servant’s self-sacrifice. This self-sacrifice is the climax of a series of apparent sacrifices, in which figures »die« and are then »resurrected,» until the son disrupts the cycle. The original order is restored, but at the expense of a new subjectivity, which can only be legitimized through fidelity. Zusammenfassung: Ein Vergleich zwischen Grimms Märchen Der treue Johannes (KHM 6) und dessen Märchentyp (ATU 516, »Treuer Johannes«), als auch zwei Varianten (Basiles Il cuorvo und die alternative Fassung von den 1822 Anmerkungen), lässt bestimmte Merkmale des Textes hervortreten, die im nahen Zusammenhang zur zeitgenössischen Philosophie und Literatur stehen. Mit dem Tod des Königs am Anfang des Textes fallen Souveränität und Vaterschaft auseinander, die dann am Ende in dem Sohn durch die Selbstaufopferung seines Dieners wiedervereinigt werden. Diese Selbstaufopferung ist die letzte Instanz einer Reihe von Scheinopferungen, die Figuren sterbend und auferstehend erscheinen lassen, bis der Sohn den Zyklus unterbricht. Die ursprüngliche Ordnung wird zwar wiederhergestellt, aber auf Kosten einer neuen Subjektivität, die nur durch die Treue legitimiert werden kann. |
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ISSN: | 2365-9521 |
Contains: | Enthalten in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1007/s41245-017-0035-1 |