Constructing the Tabernacle and Providing for It: The Embodiment of Kingship in Moses’ Figure
By examining Moses’ civic and cultic roles and comparing them to those of kings in the ancient Near East, I demonstrate that Moses, rather than the community or the high priest, holds a pivotal cultic position in P. Although lacking several typical royal attributes, Moses still holds responsibilitie...
| Autore principale: | |
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| Tipo di documento: | Elettronico Articolo |
| Lingua: | Inglese |
| Verificare la disponibilità: | HBZ Gateway |
| Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
| Pubblicazione: |
2024
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| In: |
Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Anno: 2024, Volume: 136, Fascicolo: 4, Pagine: 524-541 |
| (sequenze di) soggetti normati: | B
Mose, Personaggio biblico
/ Santuario-tenda
/ Rituale
/ Re
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| Notazioni IxTheo: | HB Antico Testamento |
| Altre parole chiave: | B
Tabernacle construction
B priesterliche Literatur B royauté B Rituale B Königtum B Moïse B Moses B Mose B Royalty B littérature sacerdotale B Rituel B Bau des Zeltheiligtums B construction du tabernacle B priestly literature |
| Accesso online: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
| Riepilogo: | By examining Moses’ civic and cultic roles and comparing them to those of kings in the ancient Near East, I demonstrate that Moses, rather than the community or the high priest, holds a pivotal cultic position in P. Although lacking several typical royal attributes, Moses still holds responsibilities that align closely with those of ancient Near Eastern monarchs. He should be considered a de facto royal figure in the context of Priestly literature in its earliest stages, significantly impacting the interpretation of the relationship between religion and state according to P. Der Beitrag stellt den wissenschaftlichen Konsens über die Verteilung kultischer Verantwortlichkeiten in der priesterschriftlichen (P) Literatur infrage, der traditionell königliches Patronat aus Israels rituellem Leben ausschließt. Entgegen vorherrschender Ansichten wird argumentiert, dass Mose, obwohl nicht explizit als König bezeichnet, in den frühesten priesterschriftlichen Texten als zentrale Figur mit kultischen Verantwortlichkeiten fungiert. Durch die Untersuchung von Moses’ bürgerlichen und kultischen Rollen sowie den Vergleich mit den Funktionen von Königen im Alten Orient wird gezeigt, dass Mose eine bedeutende kultische Position einnimmt., Cet article remet en question le consensus scientifique sur la répartition des responsabilités cultuelles dans la littérature sacerdotale (P), qui exclut traditionnellement le patronage royal de la vie rituelle d’Israël. Contrairement à l’opinion dominante, il est soutenu que Moïse, bien qu’il ne soit pas explicitement qualifié de roi, fonctionne dans les textes sacerdotaux les plus anciens comme la figure centrale ayant des responsabilités cultuelles. En examinant les rôles civiques et cultuels de Moïse et en les comparant aux fonctions des rois dans le Proche-Orient ancien, il est démontré que Moïse occupe une position cultuelle importante. |
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| ISSN: | 1613-0103 |
| Comprende: | Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
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| Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zaw-2024-4002 |