Ecclesiastical Policies on Education: A Democratic Game of Winners and Losers?
In the post-secular societies of Scandinavia and Great Britain, Christian denominations have had to reconstruct their identities as educational agents. This article focuses on the Church of England and the Church of Sweden, and their changed self-identification as expressed in their educational poli...
| Auteur principal: | |
|---|---|
| Type de support: | Électronique Article |
| Langue: | Anglais |
| Vérifier la disponibilité: | HBZ Gateway |
| Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
| Publié: |
2024
|
| Dans: |
International journal of practical theology
Année: 2024, Volume: 28, Numéro: 1, Pages: 26-38 |
| Sujets non-standardisés: | B
Practical Theology
B Analyse critique du discours B öffentliche Religion B education policy B Politique éducative B Critical Discourse Analysis B Post Secularism B Public Religion B Postsécularisme B Théologie pratique |
| Accès en ligne: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
| Résumé: | In the post-secular societies of Scandinavia and Great Britain, Christian denominations have had to reconstruct their identities as educational agents. This article focuses on the Church of England and the Church of Sweden, and their changed self-identification as expressed in their educational policy documents. Whereas the Church of England’s discourses are of partnership and business competition, the Church of Sweden’s discourses are about the Apocalypse and external threats. These approaches are analysed using Habermas’s concept of religion, identifying a transformation of religious language into secular argumentation to become viable in the secular public space. The question posed is: "Is theology exerting less influence over education in Scandinavia and Great Britain?" Angesichts eines postsäkularen gesellschaftlichen Umfelds mussten sich die Kirchen in Skandinavien und Großbritannien hinsichtlich ihres Bildungshandelns neu aufstellen. Dieser Aufsatz untersucht die aktuellen Selbstverständnisse der Church of England und der Schwedischen Kirche anhand ihrer pädagogischen Grundsatzdokumente. Während erstere von Kooperation und Wettbewerb spricht, hebt die letztere externe Gefahren und Bedrohungsszenarien hervor. Diese kontrastierenden Herangehensweisen erschließt der Aufsatz unter Rückgriff auf Jürgen Habermas’ Theorem der Übersetzung religiöser Sprache in säkulare Diskursräume. Im Mittelpunkt steht die Frage: Verliert die Theologie an Einfluss auf Bildung in Skandinavien und Großbritannien? |
|---|---|
| ISSN: | 1612-9768 |
| Contient: | Enthalten in: International journal of practical theology
|
| Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/ijpt-2022-0016 |