The inverse world of mourning in the Hebrew Bible
Various interpretations have been offered to explain the significance of mourning gestures in the Hebrew Bible, viz. to regard them as gestures signalling stances of fear, humility or solidarity, etc. Although such suggestions may apply to a greater or lesser extent, this contribution deals with the...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
ISDCL-Publishers
2005
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In: |
Biblische Notizen
Year: 2005, Volume: 124, Pages: 41-49 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Grief
/ Old Testament
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IxTheo Classification: | HB Old Testament |
Further subjects: | B
Grief
B Rituale B Suffering |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) |
Parallel Edition: | Non-electronic
|
Summary: | Various interpretations have been offered to explain the significance of mourning gestures in the Hebrew Bible, viz. to regard them as gestures signalling stances of fear, humility or solidarity, etc. Although such suggestions may apply to a greater or lesser extent, this contribution deals with the wide array of mourning practices as likewise expressive of the universal cultural phenomenon of “symbolic inversion” („umgekehrte Welt“). In terms of Turner’s theoretical framework on liminality, Hebrew Bible evidence on mourning practices is representative of the following categories of “inverted behaviour”: (1) gestures demonstrative of the property: acceptance of pain and suffering versus avoidance of pain and suffering, (2) customs pointing to: disregard for personal appearance versus care for personal appearance, (3) practices relating to: nakedness or uniform clothing, (4) gestures expressive of: humility versus pride of position, and (5) rituals suggestive of the property: absence of rank versus distinctions of rank. Verschiedene Interpretationen wurden angeboten, um die Bedeutung von Gesten der Trauer in der hebräischen Bibel zu erklären, nämlich sie als Gesten zu sehen, die Furcht, Demut oder Solidarität usw. ausdrücken. Obwohl solche Vorschläge in einem größeren oder kleineren Ausmaß zutreffen mögen, behandelt dieser Beitrag das breite Spektrum von Trauerpraktiken auch als Ausdruck des universellen kulturellen Phänomens der „umgekehrten Welt“ (“symbolic inversion”). Im Sinne von Turners theoretischen Rahmen bezüglich „Liminalität“ fallen die Belege über Trauerpraktiken in der hebräischen Bibel in folgende Kategorien von „umgekehrtem Verhalten“: (1) Gesten, die auf Eigenschaften verweisen: Annahme von Schmerz und Leid versus Vermeidung von Schmerz und Leid, (2) Bräuche, die hinweisen auf: Vernachlässigung der persönlichen Erscheinung versus Aufmerksamkeit auf die persönliche Erscheinung, (3) Praktiken in Bezug auf: Nacktheit oder uniformierte Bekleidung versus Unterscheidungen durch Bekleidung, (4) Gesten zum Ausdruck von: Demut versus Stolz auf eine Position, und (5) Rituale bezüglich der Eigenschaft: Fehlen von Rang versus Unterscheidung durch Rang. |
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Access: | [DE-21]Open Access |
Contains: | Enthalten in: Biblische Notizen
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Persistent identifiers: | DOI: 10.71715/bn.v124i.98003 |