Tabitha - Leben an der Grenze: ein Beitrag zum Verständnis von Apg 9,36-43

“Life at the border” is a compositional topic of Act 9:36-43. Transitions between Jewish and pagan culture, between urban civilization and the chaotic sea, between religiously mandated purity and actually unavoidable impurity, between (emerging) church structures and evolving networks, and ultimatel...

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Bibliographic Details
Main Author: Erichsen-Wendt, Friederike 1976- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ISDCL-Publishers 2005
In: Biblische Notizen
Year: 2005, Volume: 127, Pages: 67-90
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Apostelgeschichte 9,36-43
B New Testament / Woman (Motif)
IxTheo Classification:HC New Testament
Further subjects:B Church
B Bible. Apostelgeschichte 9,36-43
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Parallel Edition:Non-electronic
Description
Summary:“Life at the border” is a compositional topic of Act 9:36-43. Transitions between Jewish and pagan culture, between urban civilization and the chaotic sea, between religiously mandated purity and actually unavoidable impurity, between (emerging) church structures and evolving networks, and ultimately between life and death are presented to the reader. The author makes use of Jewish religious traditions on the one hand (esp. the narration of Jonah), and local mythical traditions (Andromeda- Perseus myth) on the other. He refers to customary ritual (mourning rites) to interpret ethical-diaconical acting and at the same time to illustrate the neuralgic situation in which the Joppean Church, being in statu nascendi, found itself. Peter’s miraculous intervention and the local widows’ ongoing solidarity, which transgresses borders, together master the situation.
„Leben an der Grenze“ ist ein Leitthema der Totenerweckungserzählung in Apg 9,36-43: Übergänge zwischen jüdischem und heidnischem Land, zwischen städtischer Zivilisation und chaotischem Meer, zwischen religiös gebotener Reinheit und faktisch unvermeidbarer Unreinheit, zwischen sich ausformender Gemeindestruktur und sich bildenden Netzwerken, zwischen Leben und Tod – sie werden hier inszeniert und problematisiert. Der Verfasser bedient sich religiöser Überlieferung (Jonaerzählung) und mythischer Lokaltradition (Andromeda-Perseus-Mythos) und rekurriert auf rituelle Selbstverständlichkeiten (Trauerriten), um ethisch-diakonisches Handeln zu deuten und zugleich die neuralgische Situation zu veranschaulichen, in der sich die Gemeinde in Joppe in statu nascendi befindet. Diese Situation wird bewältigt durch das Zusammenspiel des wunderhaften Eingreifens Petri mit der kontinuierlichen Solidarität der ortsansässigen Witwen über Grenzen hinweg.
Access:[DE-21]Open Access
Contains:Enthalten in: Biblische Notizen
Persistent identifiers:DOI: 10.71715/bn.v127i.98030