Wahrheit und Imagination im Film

From the very beginning of film history, the moving image has exerted a fascination. The Russian filmmaker Andrei Tarkovsky (1932-1986) called it "sealed time". This already captures an essential dimension of films. Like no other medium, film can tell and, above all, preserve a person'...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Wolf, Christof (Author)
Format: Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: EOS-Verlag Erzabtei St. Ottilien 2024
In: Münchener theologische Zeitschrift
Year: 2024, Volume: 75, Issue: 3, Pages: 454-466
Further subjects:B Imagination
B Filmmakers
B Storytelling
B Dramatic structure
Description
Summary:From the very beginning of film history, the moving image has exerted a fascination. The Russian filmmaker Andrei Tarkovsky (1932-1986) called it "sealed time". This already captures an essential dimension of films. Like no other medium, film can tell and, above all, preserve a person's life story in two hours. How is this possible? What characterizes a good story and why is a well-filmed story fascinating? Is there a specific knowledge, an insight that we can only learn from stories? The first part deals with the connection between storytelling and self-knowledge. Then we ask about the film's claim to truth and how films work. Is there a recipe for a good story? The last part deals with the topic of "Film and Imagination" - how the dramaturgy of film helps us to live authentically.
Seit den Anfängen der Filmgeschichte übt das ,bewegte Bild' eine Faszination aus. Der russische Filmemacher Andrej Tarkowski (1932-1986) nannte Filme "versiegelte Zeit". Damit wird bereits eine wesentliche Dimension erfasst. Wie kein anderes Medium kann der Film in zwei Stunden die Lebensgeschichte eines Menschen erzählen und vor allem bewahren. Wie ist das möglich? Was zeichnet eine gut gefilmte Geschichte aus und warum ist sie faszinierend? Gibt es ein spezifisches Wissen, eine Erkenntnis, die wir nur aus Geschichten lernen können? Der erste Abschnitt des folgenden Beitrags beginnt mit der Frage nach dem Zusammenhang von Storytelling und Selbsterkenntnis. Anschließend wird der Wahrheitsanspruch von Filmen erörtert und danach gefragt, wie Filme funktionieren. Gibt es ein Rezept für eine gute Geschichte? Die Abschlussüberlegungen widmen sich dem Thema "Film und Imagination" und diskutieren, wie die Dramaturgie des Films uns hilft, authentisch zu leben.
ISSN:0580-1400
Contains:Enthalten in: Münchener theologische Zeitschrift