Wahrheit und Imagination im Film
From the very beginning of film history, the moving image has exerted a fascination. The Russian filmmaker Andrei Tarkovsky (1932-1986) called it "sealed time". This already captures an essential dimension of films. Like no other medium, film can tell and, above all, preserve a person'...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Print Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
EOS-Verlag Erzabtei St. Ottilien
2024
|
In: |
Münchener theologische Zeitschrift
Year: 2024, Volume: 75, Issue: 3, Pages: 454-466 |
Further subjects: | B
Imagination
B Filmmakers B Storytelling B Dramatic structure |
Summary: | From the very beginning of film history, the moving image has exerted a fascination. The Russian filmmaker Andrei Tarkovsky (1932-1986) called it "sealed time". This already captures an essential dimension of films. Like no other medium, film can tell and, above all, preserve a person's life story in two hours. How is this possible? What characterizes a good story and why is a well-filmed story fascinating? Is there a specific knowledge, an insight that we can only learn from stories? The first part deals with the connection between storytelling and self-knowledge. Then we ask about the film's claim to truth and how films work. Is there a recipe for a good story? The last part deals with the topic of "Film and Imagination" - how the dramaturgy of film helps us to live authentically. Seit den Anfängen der Filmgeschichte übt das ,bewegte Bild' eine Faszination aus. Der russische Filmemacher Andrej Tarkowski (1932-1986) nannte Filme "versiegelte Zeit". Damit wird bereits eine wesentliche Dimension erfasst. Wie kein anderes Medium kann der Film in zwei Stunden die Lebensgeschichte eines Menschen erzählen und vor allem bewahren. Wie ist das möglich? Was zeichnet eine gut gefilmte Geschichte aus und warum ist sie faszinierend? Gibt es ein spezifisches Wissen, eine Erkenntnis, die wir nur aus Geschichten lernen können? Der erste Abschnitt des folgenden Beitrags beginnt mit der Frage nach dem Zusammenhang von Storytelling und Selbsterkenntnis. Anschließend wird der Wahrheitsanspruch von Filmen erörtert und danach gefragt, wie Filme funktionieren. Gibt es ein Rezept für eine gute Geschichte? Die Abschlussüberlegungen widmen sich dem Thema "Film und Imagination" und diskutieren, wie die Dramaturgie des Films uns hilft, authentisch zu leben. |
---|---|
ISSN: | 0580-1400 |
Contains: | Enthalten in: Münchener theologische Zeitschrift
|