Karl Rahner und der philosophische Pragmatismus: Der christliche Glaube zwischen historischer Genese und universaler Geltung

The roots of many heated debates within the church lie in differing views on what opportunities of development the Christian faith has. In this article, I combine Karl Rahner’s reflections on the development of faith with considerations of philosophical pragmatism in order to show how such a theory...

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Bibliographic Details
Main Author: Breul, Martin 1986- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: Österreichische Provinz d. Gesellschaft Jesu 2024
In: Zeitschrift für Theologie und Philosophie
Year: 2024, Volume: 146, Issue: 2, Pages: 221-242
Further subjects:B Entwicklung des Glaubens
B Genealogy
B Synodaler Weg
B Pragmatism
B Werkanalyse
B Synodal Way
B Rahner, Karl (1904-1984)
B Genese
B Synodality
B Worth
B validity claim
B development of faith
B Karl Rahner
B Synodalität
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:The roots of many heated debates within the church lie in differing views on what opportunities of development the Christian faith has. In this article, I combine Karl Rahner’s reflections on the development of faith with considerations of philosophical pragmatism in order to show how such a theory of development can be formulated. Criticizing both relativism (according to which the present form of faith is entirely contingent) and rationalism (according to which a certain form of faith already contains the truth of God himself), I defend the view that human expressions of divine truth can claim universal validity, but must always be open for change and reform due to their concrete linguistic formulation. The linguistic environment of any human utterance about God makes it clear that it is always a dynamic and performative speech that can and must change.
Die Wurzeln vieler heftiger innerkirchlicher Debatten liegen in unterschiedlichen Auffassungen darüber, welche Entwicklungsmöglichkeit christlicher Glaube hat. In diesem Beitrag verschränke ich Überlegungen Karl Rahners zur Entwicklung des Glaubens mit Überlegungen des philosophischen Pragmatismus, um zu zeigen, wie eine solche Entwicklungstheorie formuliert werden kann. In doppelter Abgrenzung zu einem Relativismus (demzufolge die gegenwärtige Gestalt des Glaubens kontingent ist) und einem Rationalismus (demzufolge eine bestimmte Gestalt des Glaubens bereits die Wahrheit Gottes selbst beinhaltet) verteidige ich die Auffassung, dass menschliche Ausdrucksformen der göttlichen Wahrheit zwar universale Geltung beanspruchen können, aber aufgrund ihrer konkreten sprachlichen Gestalt stets veränderbar bleiben müssen. Die sprachliche Bedingtheit menschlicher Rede von Gott macht deutlich, dass es sich immer um eine dynamische und performative Rede handelt, die sich wandeln kann und wandeln muss.
ISSN:2709-8435
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Theologie und Philosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.35070/ztp.v146i2.4190