Kann es rational sein, ohne ausreichende Belege zum Glauben zu kommen?: Eine Diskussion von William James’ "The Will to Believe" im Hinblick auf Pierre Rousselots Theorie der "analysis fidei"
Concerning the theological problem of analysis fidei, Pierre Rousselot put forward the thesis that the act of divine faith and the act of cognizing its credibility coincide. Rousselot’s theory appears to be fideistic because, according to it, starting to believe must in many cases happen without suf...
Summary: | Concerning the theological problem of analysis fidei, Pierre Rousselot put forward the thesis that the act of divine faith and the act of cognizing its credibility coincide. Rousselot’s theory appears to be fideistic because, according to it, starting to believe must in many cases happen without sufficient evidence. William James’s The Will to Believe might be able to refute this objection as James argues against the unrestricted validity of the requirement of evidence for religious beliefs. However, James’s argument is unsound because it commits the fallacy of an ambiguous middle term. Nevertheless, The Will to Believe could be interpreted in another way, namely as claiming that without sufficient evidence, it can be rational to lead a religious way of life and to make corresponding non-doxastic religious assumptions. This could inspire Christian theology to elaborate the theory of a "pre-faith", a theory by which the objection of fideism against Rousselot’s theory can be avoided. Hinsichtlich des theologischen Problems der analysis fidei hat Pierre Rousselot die These aufgestellt, dass der theologale Glaube und die Erkenntnis von dessen Glaubwürdigkeit koinzidieren. Rousselots Theorie scheint fideistisch zu sein, weil ihr zufolge das Zum-Glauben-Kommen in vielen Fällen ohne ausreichende Belege erfolgen muss. William James’ The Will to Believe könnte diesen Einwand eventuell entkräften, da James hier gegen die uneingeschränkte Geltung der Evidenzforderung für religiöse Überzeugungen argumentiert. Allerdings ist James’ Argument nicht stichhaltig, da es den Fehlschluss der falschen Eindeutigkeit begeht. The Will to Believe könnte aber auch so verstanden werden, dass es rational sein kann, ohne ausreichende Belege einer bestimmten religiösen Lebenspraxis zu folgen und entsprechende nicht-doxastische religiöse Annahmen zu treffen. Dies könnte die christliche Theologie zur Theorie eines "Prä-Glaubens" inspirieren, durch die der Fideismus-Einwand gegen Rousselots Theorie umgangen werden kann. |
---|---|
ISSN: | 2709-8435 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für Theologie und Philosophie
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.35070/ztp.v146i2.4158 |