Epistolae Hildegardis diversae. Briefsammlungen als Kompositionen
In contrast to the present modern edition of Hildegard of Bingen's letters, which, according to the historical-critical approach, intends to reconstruct the historical original for each individual letter from the complex surviving textual witnesses, the article presents a new edition concept th...
Main Author: | |
---|---|
Contributors: | |
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
2024
|
In: |
Revue bénédictine
Year: 2024, Volume: 134, Issue: 1, Pages: 154-171 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Hildegard, Bingen, Äbtissin, Heilige 1098-1179
/ Correspondence
/ Structure of
/ History
|
IxTheo Classification: | KAA Church history KAE Church history 900-1300; high Middle Ages |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | In contrast to the present modern edition of Hildegard of Bingen's letters, which, according to the historical-critical approach, intends to reconstruct the historical original for each individual letter from the complex surviving textual witnesses, the article presents a new edition concept that views the letters as literary products in the context of composition. The new edition project is based on the collection of letters composed into a theological work, which, in terms of tradition history, offers the author-directed, final version of Hildegard's letters. This epistolary work has survived in a single textual witness, the so-called Riesenkodex, with the title Liber epistolarum and shows an explicit compositional intention. The results of the investigations within the scope of the edition project indicate that - contrary to the previous assessment of research - the other collections with Hildegard's letters also have an intrinsic compositional value. Im Gegensatz zur vorliegenden modernen Edition der Briefe Hildegards von Bingen, welche nach dem historisch-kritischen Ansatz für jeden einzelnen Brief das historische Original aus den komplex überlieferten Textzeugen zu rekonstruieren beabsichtigt, stellt der Beitrag ein neues Editionskonzept vor, das die Briefe als literarische Produkte im Kompositionszusammenhang betrachtet. Das neue Editionsvorhaben geht von jener zum theologischen Werk komponierten Briefsammlung aus, die traditionsgeschichtlich die autorengeleitete, letzte Fassung von Hildegards Briefen bietet. Dieses Briefwerk ist in einem einzigen Textzeugen, dem sogenannten Riesenkodex, mit dem Titel Liber epistolarum überliefert und weist eine ausdrückliche kompositorische Gestaltungsabsicht auf. Ergebnisse der Untersuchungen im Rahmen des Editionsvorhabens deuten darauf hin, dass - entgegen der bisherigen Beurteilung der Forschung - auch den weiteren Sammlungen mit Hildegards Briefen ein kompositorischer Eigenwert zukommt. |
---|---|
ISSN: | 2295-9009 |
Contains: | Enthalten in: Revue bénédictine
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1484/J.RB.5.138163 |