Jugend - Rap - Gott: Eine innovative Synthese für den Religionsunterricht der Sekundarstufe II

The master's thesis Youth – Rap – God aims to outline a postmodern, pop-cultural, innovative synthesis for religious education at upper secondary level, which is primarily characterized by the combination of the topic of God, the rap genre and the youth theology concept. Applying the method of...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Fleischhacker, Desirée (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2024
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2024, Volume: 32, Issue: 1, Pages: 141-146
Further subjects:B Rap
B Sekundarstufe II
B Theology for young perople
B Gottesvorstellungen
B Religious instruction
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:The master's thesis Youth – Rap – God aims to outline a postmodern, pop-cultural, innovative synthesis for religious education at upper secondary level, which is primarily characterized by the combination of the topic of God, the rap genre and the youth theology concept. Applying the method of hermeneutic literature work, the master's thesis deals with the theoretical basics of the aspects of God, rap and youth theology. This finally makes it possible to empirically analyze selected German-language rap tracks of the 21st century with regard to the religious motives that exist in them, as well as depict exemplary lesson plans.
Die Masterarbeit Jugend – Rap – Gott zielt auf die Skizzierung einer postmodernen, popkulturellen, innovativen Synthese für den Religionsunterricht der Sekundarstufe II, die sich primär durch die Verknüpfung der Thematik Gott, des Genres Rap und des Konzepts der Jugendtheologie auszeichnet. Die Masterarbeit beschäftigt sich gemäß der Methode der hermeneutischen Literaturarbeit mit den theoretischen Grundlagen der Aspekte Gott, Rap und Jugendtheologie. Dies ermöglicht es schließlich, ausgewählte deutschsprachige Raptracks des 21. Jhdt. auf die in ihnen existenten religiösen Motive hin empirisch zu analysieren sowie exemplarische Unterrichtsentwürfe abzubilden.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.32:2024.1.9