Der dialogisch-konfessionelle Religionsunterricht (dk:RU) in Österreich: Herausforderungen und Anforderungen an die Lehrerinnen- und Lehrerprofessionalität in dialogischen Settings
While society today experiences religious pluralization and secularization, religious education remains predominantly organized in a mono-confessional manner, which raises concerns. Austria presents an alternative approach to religious education known as dk:RU (confessional cooperation in religious...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Schnider
2024
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In: |
Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2024, Volume: 32, Issue: 1, Pages: 147-153 |
Further subjects: | B
zukunftsfähiger Religionsunterricht
B dk:RU B konfessionell-kooperativ B Ausbildung Religionslehrkräfte |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
Summary: | While society today experiences religious pluralization and secularization, religious education remains predominantly organized in a mono-confessional manner, which raises concerns. Austria presents an alternative approach to religious education known as dk:RU (confessional cooperation in religious education), which views religious diversity as an educational opportunity. However, insufficient attention has been given to the significant challenges faced by teachers and the required professional competencies in this context. Hence, this master thesis concentrates on teacher professionalism, the associated challenges, and the necessary qualifications for teaching mixed-denominational learning groups. Der monokonfessionelle Religionsunterricht steht seit geraumer Zeit unter Druck, da er die Phänomene der Pluralität und Säkularität weitgehend ignoriert. Eine alternative Form des Religionsunterrichts, der dialogisch-konfessionelle Religionsunterricht, erkennt die Vielfalt als Chance an. Allerdings stehen Religionslehrerinnen und Religionslehrer vor Herausforderungen, da ihnen oft die erforderlichen Kompetenzen für dialogische Unterrichtssituationen fehlen. Diese Masterarbeit untersucht die Professionalität der Lehrkräfte und die damit verbundenen Herausforderungen und Anforderungen in gemischt-konfessionellen Lerngruppen. |
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ISSN: | 1018-1539 |
Contains: | Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
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Persistent identifiers: | DOI: 10.25364/10.32:2024.1.10 |