„Sie wissen doch vielleicht ein Land, wo es mit Sicherheit in meinem Leben niemals Krieg geben wird?“: „Krieg“ als brandaktuelles Thema in einem Religionsunterricht am Puls der Zeit. Erste Ergebnisse aus der Kasseler Interviewstudie „RaP“ mit Religionslehrkräften

In the first results of the Kassel interview study Religious Education at the Pulse of the Times (RaP) “War and Peace” is shown as a neglected religious education topic in times of peace and as a hot but even more difficult topic in times of war. This article provides initial insights into religious...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Fernys-Adamietz, Helena (Author) ; Reese-Schnitker, Annegret 1969- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2024
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2024, Volume: 32, Issue: 1, Pages: 10-31
Further subjects:B War and Peace
B suggestion for lessons
B Kassel interview study Religious Education at the Pulse of the Times (RaP)
B Empowerment
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:In the first results of the Kassel interview study Religious Education at the Pulse of the Times (RaP) “War and Peace” is shown as a neglected religious education topic in times of peace and as a hot but even more difficult topic in times of war. This article provides initial insights into religious education class from the perspective of the teachers interviewed and makes a suggestion as to how the hot topic can find space in it in a competency-oriented and empowering manner.
„Krieg und Frieden“ zeigt sich in den ersten Ergebnissen der Kasseler Interviewstudie Religionsunterricht am Puls der Zeit (RaP) als vernachlässigtes religionsunterrichtliches Thema in Friedenszeiten und als brandaktuelles aber umso schwierigeres Thema in Kriegszeiten. Der vorliegende Beitrag gibt erste Einblicke in den Religionsunterricht aus der Sicht der interviewten Lehrenden und macht einen Vorschlag, wie das brandaktuelle Thema kompetenzorientiert und empowernd darin Raum finden kann.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.32:2024.1.2