Reading Romans 4 Backwards: Abraham Mirrored in His σπέρμα, Isaac

This article argues that the different aspects at play in Rom 4 come together to depict Abraham as a paradigm, mirrored in both the Isaac story and in Ps 31 LXX. Abraham is not only an example of faith but also of how God justifies sinners. Abraham was ungodly, a trait that Paul develops in line wit...

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Bibliographic Details
Main Author: Sandnes, Karl Olav 1954- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2024
In: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2024, Volume: 115, Issue: 1, Pages: 69-89
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Römerbrief 4 / Abraham, Biblical person / Paradigm / Isaac / Genesis / Bible. Psalmen 31
IxTheo Classification:HB Old Testament
HC New Testament
Further subjects:B Abraham
B Resurrection
B Isaac
B Creation
B Ungodly
B Trust
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:This article argues that the different aspects at play in Rom 4 come together to depict Abraham as a paradigm, mirrored in both the Isaac story and in Ps 31 LXX. Abraham is not only an example of faith but also of how God justifies sinners. Abraham was ungodly, a trait that Paul develops in line with Rom 1,18-3,20 on universal sinfulness. The birth story of Isaac, his physical σπέρμα, illustrates how God makes the impossible possible and how the ungodly are reckoned righteous. Abraham trusts God, who calls into being what does not exist; in so doing, he mirrors the sinner in Ps 31, cited in Rom 4,7-8, who trusts and puts his hope in God.
Dieser Artikel argumentiert, dass Abraham in Röm 4 durch das Zusammenspiel verschiedener Aspekte als Paradigma gezeichnet wird, wie es sich sowohl in der Isaak-Geschichte als auch in Ps 31 LXX widerspiegelt. Abraham dient nicht nur als Glaubensexempel, sondern auch als Beispiel dafür, wie Gott Sünder rechtfertigt. Er war "gottlos", eine Eigenschaft, die Paulus in Entsprechung zu seinen Ausführungen zur Universalität der Sünde in Röm 1,18-3,20 entwickelt. Die Geburtsgeschichte Isaaks, des leiblichen σπέρμα Abrahams, illustriert, wie Gott das Unmögliche möglich macht und Gottlose gerechtfertigt werden. Abraham vertraut auf Gott, der das Nicht-Seiende ins Sein ruft, und auf diese Weise entspricht er dem Sünder aus Ps 31 (zitiert in Röm 4,7-8), der Gott vertraut und seine Hoffnung auf ihn setzt.
ISSN:1613-009X
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/znw-2024-0004