Der Religionsunterricht als Übersetzungsraum von Theologie?: Eine übersetzungstheoretische Relationierung von Theologie und Religionspädagogik im Kontext religiöser Bildung
This article attempts a translation-theoretical relation between theology and religious education. After a (1) brief thematic introduction and the subsequent (2) grounding of the framework conditions for religious education, (3) contours of a contextual understanding of theology, especially in the h...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
2023
|
In: |
Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 2, Pages: 107-126 |
Further subjects: | B
Theology
B Translation B Publicity B Religious instruction B Reflexionspraxis |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
Summary: | This article attempts a translation-theoretical relation between theology and religious education. After a (1) brief thematic introduction and the subsequent (2) grounding of the framework conditions for religious education, (3) contours of a contextual understanding of theology, especially in the horizon of public theology as a practice of reflection, are profiled in order to finally (4) reflect on the location of the traced understanding of theology within religious education in terms of religious education pedagogy and translation theory and to frame religious education as a space of translation. The article ends (5) with a conclusion. Der vorliegende Beitrag wagt den Versuch einer übersetzungstheoretischen Relationierung von Theologie und Religionsunterricht. Hierbei werden nach einer (1) kurzen thematischen Hinführung und der sich anschließenden (2) Grundlegung religionsunterrichtlicher Rahmenbedingungen (3) Konturen eines kontextuellen Theologieverständnisses insbesondere im Horizont Öffentlicher Theologie als Reflexionspraxis profiliert, um schließlich (4) die Verortung des nachgezeichneten Theologieverständnisses innerhalb des Religionsunterrichtes religionspädagogisch wie übersetzungstheoretisch zu reflektieren und den Religionsunterricht als Übersetzungsraum zu rahmen. Der Beitrag schließt (5) mit einem Fazit. |
---|---|
ISSN: | 1018-1539 |
Contains: | Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.25364/10.31:2023.2.7 |