Systematische Theologie für die Schule: Einblicke in ein empirisches Forschungsprojekt in den Ländern Baden-Württemberg und Bayern

Religion teachers deal with topics of systematic theology, but standard textbooks do not prepare them for this endeavour in an appropriate way. The essay outlines reasons for this and presents the research project named Systematic Theology for Schools: In order to offer systematic theology in a mean...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Authors: Paluca, Anna Ebamu (Author) ; Ekert, Janina (Author) ; Hailer, Martin 1965- (Author) ; Kreschel, Janine (Author) ; Weiß, Thomas (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Further subjects:B Lehrkräftebefragung
B narratives Interview
B Systematic theology
B Verhältnis Systematische Theologie und empirische Forschung
B Religious instruction
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Religion teachers deal with topics of systematic theology, but standard textbooks do not prepare them for this endeavour in an appropriate way. The essay outlines reasons for this and presents the research project named Systematic Theology for Schools: In order to offer systematic theology in a meaningful way for teachers, knowledge of systematic theological expertise of active teachers is necessary. The project achieves this by means of narration analysis and a standardised questionnaire. The essay presents approach, methodology and first results of the project and outlines further questions for the dialogue between systematic theology and qualitative-empirical research.
Religionslehrer*innen gehen jeden Tag mit Themen der Systematischen Theologie um, worauf sie aber von herkömmlichen Lehrbüchern dieser theologischen Disziplin nicht gut vorbereitet werden. Der Aufsatz skizziert das zugrundeliegende Dilemma und stellt das Forschungsprojekt Systematische Theologie für die Schule vor, das an seiner Überwindung arbeitet: Um das Fach sinnvoll für Lehrkräfte anzubieten, sind Kenntnisse über systematisch-theologisches Wissen aktiver Lehrkräfte nötig. Diese werden im Projekt durch Narrationsanalysen und einen standardisierten Fragebogen erhoben. Ansatz, Methodik und erste Ergebnisse werden vorgestellt und sich daraus ergebenden Fragen für die immer noch zu selten stattfindende Zusammenarbeit zwischen Systematischer Theologie und qualitativ-empirischer Forschung diskutiert.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.31:2023.2.4