Welterschließungsperspektiven und Wertepräferenzen: zur Exploration möglicher Messungen im religionspädagogischen Begleitprojekt der sechsten Kirchenmitgliedschaftsuntersuchung
In den vergangen 20 Jahren gab es in der Religionspädagogik ein wachsendes Interesse an Welterschließungsperspektiven und Wertepräferenzen. Gleichwohl wurde die Korrelation zwischen beiden Faktoren bisher nicht empirisch untersucht. Der vorliegende Artikel beschreibt daher wichtige Ergebnisse einer...
Main Author: | |
---|---|
Contributors: | |
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
2023
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2023, Volume: 75, Issue: 4, Pages: 446-465 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
6. Kirchenmitgliedschaftsuntersuchung
/ Value
/ World view
/ Educational theory
|
IxTheo Classification: | KAJ Church history 1914-; recent history KBB German language area KDD Protestant Church RB Church office; congregation RF Christian education; catechetics ZA Social sciences ZF Education |
Further subjects: | B
didactics of multiperspectivity
B educational theory B Values B Didaktik der Multiperspektivität B Welterschließungsperspektiven B Educational theory B Werte B modes of understanding the world |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | In den vergangen 20 Jahren gab es in der Religionspädagogik ein wachsendes Interesse an Welterschließungsperspektiven und Wertepräferenzen. Gleichwohl wurde die Korrelation zwischen beiden Faktoren bisher nicht empirisch untersucht. Der vorliegende Artikel beschreibt daher wichtige Ergebnisse einer Studie (N=111) zu diesem Thema. Diese analysiert anhand des Wertekonzepts von Shalom H. Schwartz die vier Modi der Weltbegegnung von Jürgen Baumert und zeigt, wie diese miteinander in Beziehung stehen. In the past 20 years, researchers in religious education have shown an increased interest in "modes of understanding the world" and value preferences. However, the correlation between the two concepts has not yet been empirically investigated. This paper offers some insights into this topic. The study (N=111) uses Shalom H. Schwartz's value concept to analyze Jürgen Baumert's four modes of encountering the world. The correlation shows how modes of understanding the world relate to value preferences. |
---|---|
ISSN: | 2366-7796 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zpt-2023-2032 |