From Substance to Person: A Paradigm Shift as a Thinking Condition for Human Rights in the Church
In philosophy and theology of the twentieth century, the transition from Neocholastic to personalist thinking constitutes the main paradigm change in atholicism. Kant's concept of the human person as an autonomous being led to the abandonment of the medieval scholastic understanding of the huma...
Main Author: | |
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Format: | Print Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
2018
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In: |
Revision of the Codes
Year: 2018, Pages: 61-72 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Catholic church
/ Human rights
/ Person
/ Substance
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IxTheo Classification: | SB Catholic Church law |
Summary: | In philosophy and theology of the twentieth century, the transition from Neocholastic to personalist thinking constitutes the main paradigm change in atholicism. Kant's concept of the human person as an autonomous being led to the abandonment of the medieval scholastic understanding of the human as an Aristotelian substance embedded in a given hierarchical order. Under the influence of both Scheler's philosophy of value and Ebner's and Buber's philosophy of dialogue, a new understanding of the human being emerged: with Kant, humans are on the one hand seen as self-determined, autonomous beings and on the other hand woven in interhuman relations that are a priori and therefore underlie and limit autonomy. This sophisticated notion has allowed setting at rest theological worries concerning absolute autonomy, by allowing autonomy to be thought of as not necessarily a contradiction to but as a form of theonomy. Der Übergang vom neuscholastischen zum personalistischen Denken in der Philosophie und Theologie des 20. Jahrhunderts bildet den zentralen Paradigmenwechsel des gesamten Katholizismus. Provoziert durch die Anthropologie Kants, die „Personalität" als „Autonomie" versteht, führt er zur Aufgabe jenes Menschenbildes, welches der Scholastik des Mittelalters entstammt und den Menschen - eingebettet in eine ihm vorgegebene und hierarchisch gegliederte Ordnung - als „Substanz" im Sinne des Aristoteles definiert. Vor allem unter dem Einfluss der Wertphilosophie M. Schelers sowie der Dialogphilosophie von F. Ebner und M. Buher setzt sich ein neues Verständnis vom Menschen durch, welches einerseits - mit Kant - den Menschen aus einem sich selbst bestimmenden, autonomen Freiheitsvollzug begreift, andererseits - gegen Kant - diesen Selbstvollzug in eine „a priori" gegebene Relation des Zwischenmenschlichen integriert sieht. Dadurch konnten die Hürden, die sich für die Theologie ergaben, wenn „Autonomie" mit „Absolutheit" gleichgesetzt wird, überwunden werden. Hand in Hand damit kam es zu der Einsicht, dass Autonomie zugleich Theonomie ist. |
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ISBN: | 3643802382 |
Contains: | Enthalten in: Revision of the Codes
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