"She of Uriah" (Matthew 1,6): An Evocative and Multivalent Genealogical Annotation
This article examines an aspect of Matthew’s unique reference to Bathsheba that is often neglected in discussions of the women in the genealogy, namely the position of this genealogical annotation within the three-part generational structure of Matthew’s genealogy (Matt 1,17). It will be argued that...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
2023
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In: |
Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2023, Volume: 114, Issue: 1, Pages: 1-21 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Bathsheba
/ Uriah Biblical character
/ Genealogy
/ Bible. Matthäusevangelium 1,17
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IxTheo Classification: | HC New Testament KAB Church history 30-500; early Christianity |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | This article examines an aspect of Matthew’s unique reference to Bathsheba that is often neglected in discussions of the women in the genealogy, namely the position of this genealogical annotation within the three-part generational structure of Matthew’s genealogy (Matt 1,17). It will be argued that consideration of the structural position of this annotation points to its intentional multivalence. Matthew refers to Bathsheba as "she of Uriah" to create conceptual and structural connections with multiple components of Jesus’s genealogy. To develop this thesis, the article discusses the integrated narrative function of Matthew’s genealogical annotations, examines the distinct structural position of "she of Uriah" within the genealogy, and demonstrates how its multivalence sharpens contemporary readings of the women in Matthew’s genealogy. Dieser Artikel analysiert einen Aspekt von Matthäus’ einzigartigem Bezug auf Batseba, welcher in den Diskussionen über die Frauen in der Genealogie oft vernachlässigt wird, nämlich die Position dieser genealogischen Anmerkung innerhalb der dreiteiligen Generationenstruktur von Matthäus’ Genealogie (Mt 1,17). Die These ist, dass die Betrachtung der strukturellen Position dieser Anmerkung auf die von Matthäus beabsichtigte Multivalenz hinweist. Matthäus bezieht sich auf Batseba als "die des Urija", um konzeptionelle und strukturelle Verbindungen zu mehreren Komponenten der Genealogie Jesu herzustellen. Um diese These zu plausibilisieren, wird die integrierte erzählerische Funktion von Matthäus’ genealogischen Anmerkungen erörtert, die unterschiedliche strukturelle Position von "die des Urija" innerhalb der Genealogie untersucht und aufgezeigt, wie ihre Multivalenz gegenwärtige Deutungen der Frauen in Matthäus’ Genealogie schärft. |
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ISSN: | 1613-009X |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/znw-2023-0001 |