Essentialisierende Konzepte von Religionen bei Schüler*innen der Sekundarstufe I

Religions are portrayed in many contexts, essentialized and generalized. Young people also show tendencies to essentialize religions and their members and to reduce them to a specific religious practice. How and to what extent students essentialize religions was surveyed by means of a questionnaire...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Schellenberg, Urs (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 1, Pages: 166-184
Further subjects:B Secondary school level
B Weltreligionen
B Essentialisierung
B Religious instruction
B Clusteranalyse
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000naa a22000002 4500
001 1845565479
003 DE-627
005 20230517055509.0
007 cr uuu---uuuuu
008 230517s2023 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.25364/10.31:2023.1.10  |2 doi 
035 |a (DE-627)1845565479 
035 |a (DE-599)KXP1845565479 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |a Schellenberg, Urs  |e VerfasserIn  |4 aut 
109 |a Schellenberg, Urs 
245 1 0 |a Essentialisierende Konzepte von Religionen bei Schüler*innen der Sekundarstufe I 
264 1 |c 2023 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Religions are portrayed in many contexts, essentialized and generalized. Young people also show tendencies to essentialize religions and their members and to reduce them to a specific religious practice. How and to what extent students essentialize religions was surveyed by means of a questionnaire among 180 adolescents from the German-speaking part of Switzerland. The results show different degrees of essentialization in different dimensions. Essentializations and their social implications should be critically discussed in religious education. 
520 |a Religionen werden in vielen Kontexten essentialisiert und verallgemeinert dargestellt. Auch Jugendliche zeigen Tendenzen, Religionen und Religionsangehörige zu essentialisieren und auf eine spezifische religiöse Praxis zu reduzieren. Wie und wie stark Schüler*innen Religionen essentialisieren, wurde mittels eines Fragebogens bei 180 Deutschschweizer Jugendlichen erhoben. Die Ergebnisse zeigen unterschiedliche Ausprägungen bei verschiedenen Dimensionen der Essentialisierung. Essentialisierungen und deren gesellschaftlichen Auswirkungen sollten im Religionsunterricht kritisch besprochen werden. 
601 |a Konzeption 
601 |a Religion 
601 |a Sekundarstufe 1 
650 4 |a Sekundarstufe 
650 4 |a Clusteranalyse 
650 4 |a Weltreligionen 
650 4 |a Religionsunterricht 
650 4 |a Essentialisierung 
773 0 8 |i Enthalten in  |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |d Graz : Schnider, 1991  |g 31(2023), 1, Seite 166-184  |h Online-Ressource  |w (DE-627)771277040  |w (DE-600)2738808-6  |w (DE-576)39512753X  |x 1018-1539  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:31  |g year:2023  |g number:1  |g pages:166-184 
856 4 0 |u https://doi.org/10.25364/10.31:2023.1.10  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/364  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
935 |a mteo 
936 u w |d 31  |j 2023  |e 1  |h 166-184 
951 |a AR 
ELC |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4322935524 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1845565479 
LOK |0 005 20230517055509 
LOK |0 008 230517||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 035   |a (DE-Tue135)IxTheo#2023-05-16#3EEFBC74EC3FFBF5EB7766273C62F580DED29640 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a zota 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Secondary school level,School year,Class,Sekundarstufe 
STB 0 0 |a Enseignement de la religion,Enseignement secondaire 
STC 0 0 |a Enseñanza religiosa,Escuela secundaria 
STD 0 0 |a Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Scuola secondaria 
STE 0 0 |a 中等教育阶段,宗教课程,宗教课,宗教教学 
STF 0 0 |a 中等教育階段,宗教課程,宗教課,宗教教學 
STG 0 0 |a Ensino médio,Ensino religioso 
STH 0 0 |a Преподавание религии,Средняя школа 
STI 0 0 |a Δευτεροβάθμια εκπαίδευση,Θρησκευτικά (μάθημα) 
SYE 0 0 |a Secondary School,Sekundarbereich,Sekundarschule,Schuljahr 5-13,Schuljahr 5-12 , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre