Essentialisierende Konzepte von Religionen bei Schüler*innen der Sekundarstufe I

Religions are portrayed in many contexts, essentialized and generalized. Young people also show tendencies to essentialize religions and their members and to reduce them to a specific religious practice. How and to what extent students essentialize religions was surveyed by means of a questionnaire...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Schellenberg, Urs (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 1, Pages: 166-184
Further subjects:B Secondary school level
B Weltreligionen
B Essentialisierung
B Religious instruction
B Clusteranalyse
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Religions are portrayed in many contexts, essentialized and generalized. Young people also show tendencies to essentialize religions and their members and to reduce them to a specific religious practice. How and to what extent students essentialize religions was surveyed by means of a questionnaire among 180 adolescents from the German-speaking part of Switzerland. The results show different degrees of essentialization in different dimensions. Essentializations and their social implications should be critically discussed in religious education.
Religionen werden in vielen Kontexten essentialisiert und verallgemeinert dargestellt. Auch Jugendliche zeigen Tendenzen, Religionen und Religionsangehörige zu essentialisieren und auf eine spezifische religiöse Praxis zu reduzieren. Wie und wie stark Schüler*innen Religionen essentialisieren, wurde mittels eines Fragebogens bei 180 Deutschschweizer Jugendlichen erhoben. Die Ergebnisse zeigen unterschiedliche Ausprägungen bei verschiedenen Dimensionen der Essentialisierung. Essentialisierungen und deren gesellschaftlichen Auswirkungen sollten im Religionsunterricht kritisch besprochen werden.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.31:2023.1.10