Postkoloniale Perspektiven auf religiöse Bildung für nachhaltige Entwicklung

The consideration of postcolonial theories can contribute to clarify the basic assumptions and goals of education for sustainable development. This is done by identifying implicit (post-)colonial patterns that contradict the intentions of education for sustainable development. Reflections of Gayatri...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Stockinger, Helena 1985- (Author) ; Ziegler, Bernd (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 1, Pages: 106-126
Further subjects:B Gayatri Chakravorty Spivak
B Macht-Subalterne
B postkoloniale Theorie
B United Nations Decade of Education for Sustainable Development, 2005-2014
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:The consideration of postcolonial theories can contribute to clarify the basic assumptions and goals of education for sustainable development. This is done by identifying implicit (post-)colonial patterns that contradict the intentions of education for sustainable development. Reflections of Gayatri Chakravorty Spivak on human rights politics and aesthetic education, on subalterns and representations as well as on epistemic violence provide impulses to reflect the discourse on religious education for sustainable development and to derive didactic consequences from it.
Die Berücksichtigung postkolonialer Theorien kann zur Klärung von Grundlagen und Zielen des Diskurses um Bildung für nachhaltige Entwicklung beitragen, indem implizite (post-)koloniale Muster, die dem Anliegen der Bildung für nachhaltige Entwicklung zuwiderlaufen, erkannt werden. Überlegungen von Gayatri Chakravorty Spivak zur Menschenrechtspolitik und ästhetischen Bildung, zu Subalternen und Repräsentationen sowie zu epistemischer Gewalt dienen als Impulse, den Diskurs um religiöse Bildung für nachhaltige Entwicklung zu reflektieren und daraus didaktische Konsequenzen abzuleiten.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.31:2023.1.7