Anregungen aus dem Postkolonialitätsdiskurs für das Interreligiöse Lernen: Religionswissenschaftliche und religionspädagogische Überlegungen
Only recently, questions were raised of how concepts in interreligious education may better account for configurations of power and hegemony and findings from the postcolonial/decolonial debate. To answer to this lacuna, we combine the perspectives of study of religion and religious education and le...
Authors: | ; |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Schnider
2023
|
In: |
Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 1, Pages: 68-86 |
Further subjects: | B
Pluralism
B Religionsdidaktik B Religious education B Postcolonialism B Dekolonialisierung |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
MARC
LEADER | 00000naa a22000002 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1845565428 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20230517055508.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 230517s2023 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.25364/10.31:2023.1.5 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1845565428 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1845565428 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |a Koch, Anne |e VerfasserIn |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a Anregungen aus dem Postkolonialitätsdiskurs für das Interreligiöse Lernen: Religionswissenschaftliche und religionspädagogische Überlegungen |
264 | 1 | |c 2023 | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a Only recently, questions were raised of how concepts in interreligious education may better account for configurations of power and hegemony and findings from the postcolonial/decolonial debate. To answer to this lacuna, we combine the perspectives of study of religion and religious education and learn from milestones of respective debates. It is our goal to suggest more appropriate ways of interreligious learning and teaching and to engage many-voiced and critically towards powerful representations and hegemonial structures within religious plural contexts. | ||
520 | |a Wie können religionspädagogische Konzepte des interreligiösen Lernens die post- und dekolonialen Problemstellungen ausreichend berücksichtigen? Im Artikel werden dazu religionswissenschaftliche und religionspädagogische Perspektiven ineinander gelesen, um Wegmarken der im religionswissenschaftlichen Diskurs differenziert ausgearbeiteten Debatten für interreligiöses Lernen auszuloten. Es steht an, Sprecher*innenpositionen, die Einbettung von Religion/en und eingetragene Machtkonstellationen stärker einzubringen. Schließlich sind mehr Akteur*innen mit ihren Stimmen einzubeziehen und die Transformation von patriarchalen und ganze Personengruppen ausschließenden Strukturen steht an. | ||
601 | |a Religionswissenschaft | ||
601 | |a Religionspädagogik | ||
650 | 4 | |a Pluralismus | |
650 | 4 | |a Religionsdidaktik | |
650 | 4 | |a Dekolonialisierung | |
650 | 4 | |a Postkolonialismus | |
650 | 4 | |a Interreligiöses Lernen | |
700 | 1 | |a Sf, Mirjam Schambeck |e VerfasserIn |4 aut | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum |d Graz : Schnider, 1991 |g 31(2023), 1, Seite 68-86 |h Online-Ressource |w (DE-627)771277040 |w (DE-600)2738808-6 |w (DE-576)39512753X |x 1018-1539 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:31 |g year:2023 |g number:1 |g pages:68-86 |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.25364/10.31:2023.1.5 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
856 | 4 | 0 | |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/359 |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext |
935 | |a mteo | ||
936 | u | w | |d 31 |j 2023 |e 1 |h 68-86 |
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 4322935478 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1845565428 | ||
LOK | |0 005 20230517055508 | ||
LOK | |0 008 230517||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 035 |a (DE-Tue135)IxTheo#2023-05-16#299862AA02472CEFC20D32D99AAD54DEBE778338 | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a zota | ||
OAS | |a 1 | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
STA | 0 | 0 | |a Pluralism,Plurality,Pluralism,Postcolonialism,Postcolonialism,Religious education,Interreligious learning |
STB | 0 | 0 | |a Apprentissage interreligieux,Pluralisme,Pluralisme (philosophie),Diversité culturelle,Postcolonialisme,Postcolonialisme |
STC | 0 | 0 | |a Aprendizaje inter-religiosa,Pluralismo,Postcolonialismo,Postcolonialismo |
STD | 0 | 0 | |a Apprendimento interreligioso,Pluralismo,Postocolonialismo,Postcolonialismo |
STE | 0 | 0 | |a 后殖民主义,后殖民主义,多元论,宗教教育 |
STF | 0 | 0 | |a 多元論,宗教教育,後殖民主義,後殖民主義 |
STG | 0 | 0 | |a Aprendizagem inter-religiosa,Pluralismo,Pós-colonialismo,Pós-colonialismo |
STH | 0 | 0 | |a Межрелигиозное обучение,Плюрализм,Постколониализм (мотив),Постколониализм |
STI | 0 | 0 | |a Διαθρησκειακή μάθηση,Μεταποικιοκρατία (μοτίβο),Μεταποικιοκρατία,Πλουραλισμός |
SYE | 0 | 0 | |a Pluralität , Postkolonialität , Interreligiöse Bildung,Interreligiöse Erziehung |