Anregungen aus dem Postkolonialitätsdiskurs für das Interreligiöse Lernen: Religionswissenschaftliche und religionspädagogische Überlegungen

Only recently, questions were raised of how concepts in interreligious education may better account for configurations of power and hegemony and findings from the postcolonial/decolonial debate. To answer to this lacuna, we combine the perspectives of study of religion and religious education and le...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Koch, Anne (Author) ; Sf, Mirjam Schambeck (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 1, Pages: 68-86
Further subjects:B Pluralism
B Religionsdidaktik
B Religious education
B Postcolonialism
B Dekolonialisierung
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000naa a22000002 4500
001 1845565428
003 DE-627
005 20230517055508.0
007 cr uuu---uuuuu
008 230517s2023 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.25364/10.31:2023.1.5  |2 doi 
035 |a (DE-627)1845565428 
035 |a (DE-599)KXP1845565428 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |a Koch, Anne  |e VerfasserIn  |4 aut 
245 1 0 |a Anregungen aus dem Postkolonialitätsdiskurs für das Interreligiöse Lernen: Religionswissenschaftliche und religionspädagogische Überlegungen 
264 1 |c 2023 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Only recently, questions were raised of how concepts in interreligious education may better account for configurations of power and hegemony and findings from the postcolonial/decolonial debate. To answer to this lacuna, we combine the perspectives of study of religion and religious education and learn from milestones of respective debates. It is our goal to suggest more appropriate ways of interreligious learning and teaching and to engage many-voiced and critically towards powerful representations and hegemonial structures within religious plural contexts. 
520 |a Wie können religionspädagogische Konzepte des interreligiösen Lernens die post- und dekolonialen Problemstellungen ausreichend berücksichtigen? Im Artikel werden dazu religionswissenschaftliche und religionspädagogische Perspektiven ineinander gelesen, um Wegmarken der im religionswissenschaftlichen Diskurs differenziert ausgearbeiteten Debatten für interreligiöses Lernen auszuloten. Es steht an, Sprecher*innenpositionen, die Einbettung von Religion/en und eingetragene Machtkonstellationen stärker einzubringen. Schließlich sind mehr Akteur*innen mit ihren Stimmen einzubeziehen und die Transformation von patriarchalen und ganze Personengruppen ausschließenden Strukturen steht an. 
601 |a Religionswissenschaft 
601 |a Religionspädagogik 
650 4 |a Pluralismus 
650 4 |a Religionsdidaktik 
650 4 |a Dekolonialisierung 
650 4 |a Postkolonialismus 
650 4 |a Interreligiöses Lernen 
700 1 |a Sf, Mirjam Schambeck  |e VerfasserIn  |4 aut 
773 0 8 |i Enthalten in  |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |d Graz : Schnider, 1991  |g 31(2023), 1, Seite 68-86  |h Online-Ressource  |w (DE-627)771277040  |w (DE-600)2738808-6  |w (DE-576)39512753X  |x 1018-1539  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:31  |g year:2023  |g number:1  |g pages:68-86 
856 4 0 |u https://doi.org/10.25364/10.31:2023.1.5  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/359  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
935 |a mteo 
936 u w |d 31  |j 2023  |e 1  |h 68-86 
951 |a AR 
ELC |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4322935478 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1845565428 
LOK |0 005 20230517055508 
LOK |0 008 230517||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 035   |a (DE-Tue135)IxTheo#2023-05-16#299862AA02472CEFC20D32D99AAD54DEBE778338 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a zota 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Pluralism,Plurality,Pluralism,Postcolonialism,Postcolonialism,Religious education,Interreligious learning 
STB 0 0 |a Apprentissage interreligieux,Pluralisme,Pluralisme (philosophie),Diversité culturelle,Postcolonialisme,Postcolonialisme 
STC 0 0 |a Aprendizaje inter-religiosa,Pluralismo,Postcolonialismo,Postcolonialismo 
STD 0 0 |a Apprendimento interreligioso,Pluralismo,Postocolonialismo,Postcolonialismo 
STE 0 0 |a 后殖民主义,后殖民主义,多元论,宗教教育 
STF 0 0 |a 多元論,宗教教育,後殖民主義,後殖民主義 
STG 0 0 |a Aprendizagem inter-religiosa,Pluralismo,Pós-colonialismo,Pós-colonialismo 
STH 0 0 |a Межрелигиозное обучение,Плюрализм,Постколониализм (мотив),Постколониализм 
STI 0 0 |a Διαθρησκειακή μάθηση,Μεταποικιοκρατία (μοτίβο),Μεταποικιοκρατία,Πλουραλισμός 
SYE 0 0 |a Pluralität , Postkolonialität , Interreligiöse Bildung,Interreligiöse Erziehung