Radikaler Perspektivwechsel: Jugend und Kirche im säkularen Kontext

Die Teilnahme an Konfirmation und Firmung nimmt deutschlandweit immer weiter ab. Um als Kirche mit nicht (mehr) familial religiös sozialisierten Jugendlichen in Kontakt zu kommen und religiöse Kommunikations- und Lernprozesse zu initiieren, haben sich in Ostdeutschland die Segensfeiern/ Feiern der L...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Pastoraltheologie
Main Author: Handke, Emilia 1986- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ULB Münster 2022
In: Zeitschrift für Pastoraltheologie
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / East Germany / Teenagers (12-15 Jahre) / Secularization / Youth initiation ceremony / Confirmation / Confirmation / History 1954-2019
IxTheo Classification:CB Christian life; spirituality
CH Christianity and Society
KAJ Church history 1914-; recent history
KBB German language area
RB Church office; congregation
RF Christian education; catechetics
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Die Teilnahme an Konfirmation und Firmung nimmt deutschlandweit immer weiter ab. Um als Kirche mit nicht (mehr) familial religiös sozialisierten Jugendlichen in Kontakt zu kommen und religiöse Kommunikations- und Lernprozesse zu initiieren, haben sich in Ostdeutschland die Segensfeiern/ Feiern der Lebenswende weit verbreitet. Sie sind ein Beispiel für jene Formate, in denen das religiöse Lernen den Charakter der Expedition ins Christentum trägt. Diese verlangen den Kirchen selbst einen radikalen Perspektivwechsel ab, weil es darum geht, die eigenen christlichen Vollzüge konsequent auf ihre Anschlussfähigkeit an den säkularen Kontext hin zu befragen.
Throughout Germany, participation in confirmation classes within the Protestant and Catholic Church continues to decrease. For the Church to continue coming into contact with young people who are no longer religiously socialized in their family of origin, and to initiate religious communication and learning processes, blessing celebrations/celebrations of the turning point in life have become widespread in East Germany. They represent an example of what religious learning as an expedition into Christianity may look like. These programs demand a radical change of perspective from the Church because it becomes a question of consistently questioning ones own Christian practices with regard to their ability to connect to the secular context.
ISSN:0555-9308
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pastoraltheologie
Persistent identifiers:URN: urn:nbn:de:hbz:6:3-zpth-2022-43518