Les Heures en France à l’âge moderne: Histoire éditoriale et succès dévotionnel

If the Books of hours are generally associated with the late Middle Ages and the universe of manuscripts, they still persisted on a massive scale in modern times, under the triple effect of the faithful’s attachment to this type of very condensed handbook, the clergy’s support and the inventiveness...

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Main Author: Henryot, Fabienne 1980- (Author)
Format: Electronic Article
Language:French
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Published: Université Catholique 2022
In: Revue d'histoire ecclésiastique
Year: 2022, Volume: 117, Issue: 1/2, Pages: 182-213
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
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Description
Summary:If the Books of hours are generally associated with the late Middle Ages and the universe of manuscripts, they still persisted on a massive scale in modern times, under the triple effect of the faithful’s attachment to this type of very condensed handbook, the clergy’s support and the inventiveness of printers and booksellers who marketed many collections. This article observes simultaneously lay discourses on the Hours and what they owe to the clerical model of the breviary, and the contents of these collections, which evolved constantly while nonetheless lending themselves to a schematization. Under the surveillance of episcopates, the Hours thus went from being a handbook of Marian and domestic devotion to a Vade mecum of Christians more directed towards the mass and collective prayers, even if it always accompanied certain intimate spiritual rituals, like rising and retiring. Hence we can understand more readily that the Hours were supplanted by the missal in the 19th century.
Si les livres d’heures sont généralement associés à la fin du Moyen Âge et à l’univers du manuscrit, ils perdurent encore massivement à l’époque moderne, sous le triple effet de l’attachement des fidèles à ce type de manuel très condensé, du soutien du clergé et de l’inventivité des imprimeurs-libraires qui mettent sur le marché de très nombreux recueils. Cet article observe simultanément les discours portés sur les Heures des laïcs et ce qu’elles doivent au modèle clérical du bréviaire, et le contenu de ces recueils qui évolue constamment tout en se prêtant à la schématisation. Sous la surveillance des épiscopats, les Heures passent ainsi d’un manuel de dévotion mariale et domestique à un vademecum du chrétien plutôt orienté vers la messe et les prières collectives, même s’il accompagne toujours certains rituels spirituels intimes, comme le lever et le coucher. On s’explique mieux, dès lors, que les Heures aient été supplantées par le Paroissien au 19e s.
Obwohl Stundenbücher im allgemeinen mit dem werden, waren sie während der Frühen Neuzeit noch weitverbreitet, dank des dreifachen Effektes der Anhänglichkeit der Gläubigen, der Unterstützung der Geistlichen und des Erfindungsreichtums der Drucker- Buchhändler, die sie in groβer Auflage auf den Markt brachten. Dieser Beitrag analysiert gleichzeitig die Diskurse zu den Stundenbüchern für Laien und denen für Geistliche in der Form des Breviers, und den Inhalt dieser Sammlungen, die ständig evolvierten, ohne sich schematisieren zu lassen. Unter der Aufsicht der Bischöfe änderten sich die Stundenbücher von Anleitungen zur marialen und häuslichen Devotion zu einem vademecum des Christen, eher auf kollektive Messe und Gebet orientiert, auch wenn sie noch immer gewisse intime spirituelle Rituale, wie Aufstehen und Schlafengehen, begleiten. Infolgedessen wird deutlicher, wie die Stundenbücher im 19. Jahrhundert vom Paroissien ausgestochen wurden.
ISSN:2294-1088
Contains:Enthalten in: Revue d'histoire ecclésiastique
Persistent identifiers:DOI: 10.1484/J.RHE.5.130689