„Merkhilfe zur Verinnerlichung der Regula Benedicti“. Schedls Buch zum Klosterplan

Schedl has introduced a handsome and neatly arranged book into the research landscape of the Monasteryplan of St. Gall. However her main thesis that the plan seems to represent the Regula Benedicti in the buildings, their arrangement and written tituli fails to convince. On this and on other argumen...

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Bibliographic Details
Main Author: Büker, Dieter (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: Brepols 2015
In: Revue bénédictine
Year: 2015, Volume: 125, Issue: 2, Pages: 339-354
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
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Description
Summary:Schedl has introduced a handsome and neatly arranged book into the research landscape of the Monasteryplan of St. Gall. However her main thesis that the plan seems to represent the Regula Benedicti in the buildings, their arrangement and written tituli fails to convince. On this and on other arguments or statements there is much more to be noted - as these remarks will reveal.
In his ‘review’ of Schedls book, the author highlights its merits but also reveals argumentative weak points, errors, misunderstandings and misinterpretations, mostly based on authentic quotations. For example, in latest research, the mills on the plan are not meant as water-driven grain mills as Schedl takes for granted; nor could the arrangement of the buildings be based on ideas written by Vitruvius because the content of Vitruvius’ work - from times around the birth of Christ - couldn’t have been adapted in the early 9th century. At times, Schedl seems to contradict herself in her book. The weightings of her descriptions and explanations sometimes seem to be a little imbalanced and citations of previous scholars in some cases seem relatively unclear or not appropriately referenced.
Schedl follows previous literature in her description of the Monasteryplan of St. Gall with supplementary but rarely substantiated own observations. According to her the plan created in the Reichenau monastery was deliberately designed from the outset as a main conceptional unity project in the form, style and content that we see today. It reflects in its drawings contemporary monasterial discussions about the proper life and behaviour under the Rule of St. Benedict, especially considering the so called anianic reform movement conclusions. The so conceived plan should also have served as memory aid (« mnemotechnical » task or device) both for those who had drawn it as well as for those to whom it was adressed. In Schedls view, the arrangement of the buildings according to their functions was not only based on Benedictine rules but also followed hints and explanations adopted from the ancient author Vitruvius’ treatise on architecture. That’s in short what Schedls book is saying.
Der Autor geht in der Art einer inhaltlich erweiterten Rezension auf das von Schedl vorgelegte Buch ein, hebt Vorzüge hervor, deckt anhand authentischer Zitate argumentative Schwachstellen auf, weist auf Irrtümer hin, auf offensichtliche Fehler und Fehlinterpretationen. Nach neuerem Forschungsstand sind z. B. die Mühlen des Plans keine wasserradangetriebenen Getreidemühlen, wie Schedl als selbstverständlich annimmt. Und die Anordnug der Gebäude entspricht auch nicht dem Architekturtraktat Vitruvs, weil das im 9. Jhdt. noch gar nicht rezipiert werden konnte. Insgesamt scheint die Autorin sich in ihrem Buch mehrfach zu widersprechen, die Wichtungen ihrer Ausführungen scheinen manchmal etwas unausgewogen, und Zitationen früherer Forscher scheinen ohne Rückgriff auf diese selbst in manchen Fällen nicht klar verständlich. Schedl hat ein ansprechendes Buch vorgelegt. Daß dennoch ihre Hauptthese, das Konzept des Klosterplans sei wesentlich auf eine bildhafte Umsetzung der Regula Benedicti ausgerichtet, nicht zu überzeugen vermag, daß darüber hinaus einiges anzumerken bleibt - der Autor hat es nicht verschwiegen.
Schedl beschreibt anhand der Literatur den Klosterplan von St. Gallen, ergänzt um Hinweise auf eigene Beobachtungen, die aber selten konkretisiert werden. Der Plan sei als frühmittelalterliches Großprojekt der Reichenau von vornherein ganzheitlich, d. h. in Form, Art und Gehalt wie er heute vorliegt, konzipiert gewesen. Seinen Sinn und Zweck sieht die Autorin in der zeichnerischen Dokumentation zeitgenössischer monastischer Diskussionen zum ‚richtigen‘ klösterlichen Leben gemäß der Regula Benedicti, besonders auch im Hinblick auf die sogenannten anianischen Reformen, ausgeführt auch als Gedächtnisstütze (‚mnemotechnische Aufgaben‘) für Absender und Empfänger der Zeichnung. In der Anordnung der Gebäude entsprechend ihren Funktionen sieht sie Ausführungen aus Vitruvs Architekturtraktat berücksichtigt.
ISSN:2295-9009
Contains:Enthalten in: Revue bénédictine
Persistent identifiers:DOI: 10.1484/J.RB.5.108713