Mental health professionals discussing spiritual care for psychiatric outpatients: a qualitative study of multidisciplinary meetings = Wie psychiatrische Gesundheitsfachkräfte Spiritual Care für ambulante Patienten diskutieren: eine qualitative Studie

Aim: To explore how mental health professionals address spiritual care for outpatients in weekly multidisciplinary care meetings (MDM), and to explore the barriers and facilitators in the ways health professionals address spiritual care in those meetings. Method: Two teams of mental health professio...

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Bibliographic Details
Published in:Spiritual care
Subtitles:Wie psychiatrische Gesundheitsfachkräfte Spiritual Care für ambulante Patienten diskutieren: eine qualitative Studie
Authors: Cusveller, B. S. 1964- (Author) ; Garderen, Maarten van (Author) ; Roozemond-Kroon, Joan (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Walter De Gruyter GmbH 2022
In: Spiritual care
Further subjects:B Spirituality
B ambulante Pflege
B Spiritual care
B outpatients
B ambulatory care
B Mental Health
B ambulante Patienten
B Psychiatry
Online Access: Volltext (kostenfrei)
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Description
Summary:Aim: To explore how mental health professionals address spiritual care for outpatients in weekly multidisciplinary care meetings (MDM), and to explore the barriers and facilitators in the ways health professionals address spiritual care in those meetings. Method: Two teams of mental health professionals providing care for psychiatric outpatients are included. Qualitative data were collected from audio recordings of multidisciplinary meetings and from focus-group interviews afterwards. Data were analysed using ‘open coding’. Results: Spiritual care was not frequently addressed mostly due to the requirements of the health insurance reimbursement system. Aspects of spirituality addressed in these meetings pertained mainly to meaningful daily activities. Addressing spiritual care was facilitated, on the other hand, by a holistic focus on health and recovery-oriented care. Conclusion: In ambulatory mental healthcare spirituality is sparsely addressed and, when addressed, few aspects of spirituality come into view. Facilitating healthcare professionals’ awareness of their clinical perspective is an essential step to improve spiritual care for psychiatric outpatients.
Background: Spirituality is an important aspect of health and so is spiritual care in healthcare. Mental health organizations reach out in the community through ambulatory care. It is unknown, however, how mental health professionals provide spiritual care to outpatients. Hintergrund: Spiritualität ist ein wichtiger Aspekt in der Behandlung und Pflege von Krankheiten. Derzeit bemühen sich Institutionen der psychiatrischen Versorgung in den Niederlanden um eine Erweiterung der ambulanten Versorgung. Bisher unbekannt ist jedoch, wie diese Institutionen Spiritual Care in die professionelle Arbeit mit ihren ambulanten Klienten integrieren. Wenn die psychiatrische Versorgung um diesen wichtigen Aspekt ergänzt werden soll, muss mehr darüber bekannt sein, wie die zuständigen Teams die Aspekte von Spiritual Care diskutieren. Ziele: Es soll untersucht werden, inwieweit sich Fachkräfte der ambulanten psychiatrischen Gesundheitsfürsorge in ihren wöchentlichen multidisziplinären Sitzungen mit Spiritual Care befassen. Ebenso sollen Faktoren identifiziert werden, die die Diskussion von Spiritual Care – Aspekten in diesen Besprechungen unterstützen oder behindern. Methode: Inkludiert wurden zwei multidisziplinare Teams der ambulanten psychiatrischen Gesundheitsfürsorge. Aus den Audioaufnahmen der Besprechungen und nachfolgenden Fokusgruppe-interviews wurden unter Berücksichtigung von Freiwilligkeit und Anonymität qualitative Daten gewonnen und anhand von ‘Open Coding’ analysiert. Ergebnisse: Aspekte von Spiritualität, die in diesen Sitzungen diskutiert wurden, betrafen hauptsächlich sinnstiftende tägliche Aktivitäten sowie bedeutungsvolle Beziehungen mit anderen, allgemeine Lebenszufriedenheit, Identitätsfragen und religiöse Anbindung. Insgesamt wurden Spiritual Care – Aspekte nicht häufig diskutiert. Positiv wirkte sich aus, wenn das Team deutlichen Wert auf ganzheitliche und „recovery-orientierte“ Versorgung legte. Schlussfolgerung: Trotz des begrenzten Umfangs dieser qualitativen Exploration wurden erste Eindrücke und Erwartungen bestätigt. Wo Spiritual Care überhaupt diskutiert wurde, wurde nur wenigen Aspekten Aufmerksamkeit geschenkt. Wenn das Spiritual Care – Angebot für ambulante psychiatrische Patienten weiterentwickelt werden soll, muss ein Bewusstmachungsprozess in den Teams der psychiatrischen Gesundheitsfachkräfte angestoßen werden.
ISSN:2365-8185
Contains:Enthalten in: Spiritual care
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/spircare-2020-0124