Light from the Galilee: Reading John 8:12 with Isaiah 9 = Licht aus Galiläa : Johannes 8,12 mit Jesaja 9 lesen

Commentators have long noted that the scene about the woman taken in adultery in John 7:53-8:11 is not original to the gospel of John. However, because of the interruption to the narrative, readers rarely see John 7:52 and 8:12 together, generally assuming that 8:12 is the beginning of a new scene....

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Bibliographic Details
Subtitles:Licht aus Galiläa
Main Author: Riley, Jonathon (Author)
Format: Print Article
Language:German
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Published: ˜A. œ Fuchs 2021
In: Studien zum Neuen Testament und seiner Umwelt / A
Year: 2021, Volume: 46, Pages: 57-69
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Johannesevangelium 8,12 / Bible. Johannesevangelium 7,52 / John / Bible. Jesaja 8,23-9,1 / Text analysis / Literary criticism / Intertextuality
IxTheo Classification:HB Old Testament
HC New Testament
Description
Summary:Commentators have long noted that the scene about the woman taken in adultery in John 7:53-8:11 is not original to the gospel of John. However, because of the interruption to the narrative, readers rarely see John 7:52 and 8:12 together, generally assuming that 8:12 is the beginning of a new scene. However, if one reads 8:12 as a direct continuation of 7:52 an interesting possibility emerges. In 7:52, some Pharisees tell Nicodemus to read the scriptures and see that no prophet is prophesied to come from the Galilee. Yet in John 8:12 Jesus states that he is the light of the world. This can be read in light of the Greek translation of Isa 9:1-2 (Isa 8:23-9:1 MT), which states that a “light” will someday shine on people, and this statement is connected to the Galilee. Thus, when 8:12 is read immediately after 7:52, it can be seen as giving the scriptural precedent that a prophet will come from the Galilee. This paper explores this possibility by (1) addressing the continuity between 7:52 and 8:12, (2) addressing how Isa 9 can act as a subtext behind portions of John 7-9, (3) considering this passage in light of the origins of Jesus in the Fourth Gospel and (4) examining this reading of John 7-8 and Isa 9 in light of Matthew’s interpretation ofthe same verse in Matt 4:12-17.
Kommentatoren haben stets darauf hingewiesen, dass die Szene über die Ehebrecherin in Joh 7,53-8,11 nicht ursprünglich aus dem Johannesevangelium stammt. Aufgrund der Unterbrechung der Erzählung sehen die Leser Joh 7,52 und 8,12 jedoch selten zusammen und gehen im Allgemeinen davon aus, dass 8,12 der Beginn einer neuen Szene ist. Liest man jedoch 8,12 als direkte Fortsetzung von 7,52, ergibt sich eine interessante Möglichkeit. In 7,52 fordern einige Pharisäer Nikodemus auf, die heiligen Schriften zu lesen und darauf zu achten, dass darin kein Prophet aus Galiläa angekündigt wird. Doch in Joh 8,12 sagt Jesus, dass er das Licht der Welt ist. Dies kann im Licht der griechischen Übersetzung von Jes 9,1-2 (Jes 8,23- 9,1 MT) gelesen werden, die besagt, dass eines Tages ein „Licht“ auf die Menschen scheinen wird, und diese Aussage ist mit Galiläa verbunden. Wenn also 8,12 unmittelbar nach 7,52 gelesen wird, kann dies als Präzedenzfall in der Schrift gesehen werden, dass ein Prophet aus Galiläa kommen wird. Dieser Artikel untersucht diese Möglichkeit, indem er (1) die Kontinuität zwischen 7,52 und 8,12 anspricht, (2) anspricht, wie Jes 9 als Subtext hinter Teilen von Joh 7-9 fungieren kann, (3) diese Passage im Lichte der Frage nach der Herkunft Jesu im Vierten Evangelium betrachtet und (4) diese Lesart von Joh 7-8 und Jes9 im Lichte der Matthäus-Interpretation desselben Verses in Mt 4,12-17 untersucht.
ISSN:1027-3360
Contains:Enthalten in: Studien zum Neuen Testament und seiner Umwelt / A