Conflicts in Interreligious Education: Exploring Theory and Practice

Frontmatter -- Contents -- Foreword -- Introduction -- The State of Research, Theories, and Methods -- 1 The State of Research -- 2 Theoretical Considerations: Identity and Conflict -- 3 Research Methodology and Design -- Empirical Analysis -- 4 The School Setting -- 5 The University Setting -- Syno...

Descrizione completa

Salvato in:  
Dettagli Bibliografici
Autori: Kraml, Martina 1956- (Autore) ; Bauer, Nicole 1980- (Autore) ; Sejdini, Zekirija 1972- (Autore)
Tipo di documento: Elettronico Libro
Lingua:Inglese
Verificare la disponibilità: HBZ Gateway
WorldCat: WorldCat
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Pubblicazione: Berlin Boston De Gruyter [2022]
[Erscheinungsort nicht ermittelbar] Kohlhammer Verlag [2022]
In:Anno: 2022
(sequenze di) soggetti normati:B Conflitto / Gestione dei conflitti / Apprendimento interreligioso / Scuola / Università / Pedagogia della religione cattolica / Pedagogia della religione islamica
Altre parole chiave:B conflict studies
B Apprendimento interreligioso
B Religione Study and teaching
B SOCIAL SCIENCE / Sociology of Religion
B RELIGION / Education
B RELIGION / Generale
B pedagogy of religion
B Multiculturalism Religious aspects
B SOCIAL SCIENCE / Anthropology / Generale
B interreligious education
B Religious Education Teaching methods
B RELIGION / Bible / Generale
B Religions Relations
B Interreligious learning
B Religious Diversity
B Religionsdidaktik
B RELIGION / Religious Intolerance, Persecution & Conflict
B Ricerca sui conflitti
B RELIGION / Comparative Religion
Accesso online: Cover (Publisher)
Volltext (Open Access)
Volltext (kostenfrei)
informazioni sui diritti:CC BY-NC-ND 4.0
Edizione parallela:Non elettronico
Erscheint auch als: 9783110762884
Descrizione
Riepilogo:Frontmatter -- Contents -- Foreword -- Introduction -- The State of Research, Theories, and Methods -- 1 The State of Research -- 2 Theoretical Considerations: Identity and Conflict -- 3 Research Methodology and Design -- Empirical Analysis -- 4 The School Setting -- 5 The University Setting -- Synopsis and Stimuli -- 6 Perspectives for Interreligious Education -- Bibliography
Die Studie beschäftigt sich mit Konflikten und Spannungsfeldern, die in interreligiösen Bildungsprozessen im deutschsprachigen Kontext (Österreich) in schulischen und universitären Kontexten auftreten können. Dies ist zugleich eine Neuheit und ein Wagnis. Eine Neuheit deshalb, weil zwar gegenwärtig viel über Interreligiosität gesprochen wird, es aber an Forschung zu interreligiösen Kooperationen in der religionspädagogischen und religionsdidaktischen Praxis sowie insbesondere an empirischen Studien mangelt. Ein Wagnis ist das Buch deshalb, da Konflikte, Probleme, Meinungsverschiedenheiten oder Unstimmigkeiten, die in interreligiösen Bildungssettings auftreten, nur selten in den Mittelpunkt gerückt werden. Es scheint vielmehr eine Art Unbehagen oder Zögerlichkeit zu bestehen, sich mit diesen Fragen auseinanderzusetzen. Unsere empirische Analyse widmet sich daher explizit auftretenden Konflikten und Konfliktdynamiken in interreligiösen Bildungsprozessen und berücksichtigt die Perspektiven von etablierten Religionslehrer/-innen, Schüler/-innen, angehenden Religionslehrer/-innen (Studierende) sowie Universitätsdozent/-innen. Auf dieser Basis werden wegweisende religionspädagogische Einsichten und praktische Perspektiven in unterschiedlichen Bildungssettings formuliert, um die interreligiöse Zusammenarbeit in Zukunft zu stärken und zu verbessern
Whenever people from different cultural and religious backgrounds converge, it produces tension and ambivalence. This study delves into conflicts in interreligious educational processes in both theory and practice, presenting the results of empirical research conducted at schools and universities and formulating ground-breaking practical perspectives for interreligious collaboration in various religious-pedagogical settings
Descrizione fisica:1 Online-Ressource (VII, 226 p)
Tipo di documento:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:978-3-11-076287-7
Accesso:Open Access
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/9783110762877