A Critical Analysis of the Concept of Missio Dei: Suggestions for a Trinitarian Understanding

This paper investigates the concept of missio Dei at Willingen and beyond, and identifies its most remarkable feature which regards God as the initiator and subject of mission, thereby redefining missio ecclesiae with three striking characteristics: first, all places of the world including both the...

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Bibliographic Details
Published in:Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Main Author: Baik, Chung-Hyun 19XX- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: De Gruyter 2021
In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Standardized Subjects / Keyword chains:B Mission / Trinity / Ecclesiology
IxTheo Classification:NBC Doctrine of God
NBN Ecclesiology
RJ Mission; missiology
Further subjects:B the mission of God
B Church
B die Mission Gottes
B Trinity
B processio Dei
B World
B Missio Dei
B Culture
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:This paper investigates the concept of missio Dei at Willingen and beyond, and identifies its most remarkable feature which regards God as the initiator and subject of mission, thereby redefining missio ecclesiae with three striking characteristics: first, all places of the world including both the immediate neighborhood and the uttermost parts of the earths; second, all spheres of life such as society, politics, economy and culture; and finally, all events of the time such as catastrophes in the history. In so doing, this paper clearly discovers that missio Dei is here approached primarily in a differentiation from or a sharp contrast to missio ecclesiae from the start, and that, for that reason, the concept of missio Dei at Willingen and beyond has not been fully trinitarian, though it often mentions the triune God. And it also discovers that it goes further either toward an emphasis on culture on the one hand, or toward that on the world on the other hand. Such being the case, this paper suggests that it is necessary to consider the implications of the doctrine of the Trinity for mission more fully to reconfigure the concept of missio Dei . Due to some limits, this paper does not deal with this issue full-fledgedly, but intends to suggest a couple of guidelines for doing so. First, we need to approach missio Dei quite differently, that is, primarily not in relation to missio ecclesiae but in relation to processio Dei , that is, the procession of the triune God. Second, noting that, since the early church, missio Dei has been understood primarily in relation to processio Dei , we need to keep in mind that we could not discuss missio more fully without dealing with processio , and vice versa . If we have these two guidelines in mind, the concept of missio Dei would be much more abundant and fruitful. Further studies on some particular implications of the doctrine of the Trinity for mission need to be done in missiology and also theology in general in the near future.
Dieser Beitrag untersucht das erstmals in Willingen entwickelte Konzept der missio Dei. Charakteristisch für diesen Ansatz ist, dass Gott als Initiator und Subjekt der Mission betrachtet wird, wodurch die missio ecclesiae durch drei markante Merkmale neu definiert wird: erstens, alle Orte in der Welt, das heißt sowohl die unmittelbare Nachbarschaft als auch die entferntesten Teile der Welt, zweitens, alle Sphären des Lebens, wie Gesellschaft, Politik, Wirtschaft und Kultur und drittens, alle zeitlichen Ereignisse, wie historische Katastrophen. Dabei wird deutlich, dass die missio Dei in den Konzepten ausgehend von Willingen vor allem in Abgrenzung bzw. in scharfem Kontrast zur missio ecclesiae angegangen wird und dass deshalb dieser Entwurf der missio Dei nicht vollständig trinitarisch ist, obwohl es den dreieinigen Gott oft erwähnt. Weiter wird deutlich, dass eine Weiterentwicklung dieses Entwurfs entweder zu einer Betonung der Kultur oder der Welt führt. Ausgehend davon schlägt dieser Beitrag vor, die Implikationen der Trinitätslehre stärker für den Missionsbegriff herauszuarbeiten, um das Konzept der missio Dei zu rekonfigurieren. Aufgrund einiger Einschränkungen wird dieser Ansatz in diesem Beitrag nicht vollständig ausgearbeitet werden können, aber es sollen einige Richtlinien dafür vorgeschlagen werden. Erstens müssen wir einen anderen Zugang zur missio Dei wählen: nicht in Bezug zur missio ecclesiae, sondern in Bezug zur processio Dei, das heißt, zur Prozession des trinitarischen Gottes. Zweitens müssen wir uns vor Augen halten, dass missio Dei seit der frühen Kirche in erster Linie in Bezug zur processio Dei verstanden wurde, und dass wir missio nicht umfassender diskutieren können, ohne uns mit processio zu befassen, und umgekehrt. Wenn wir diese beiden Richtlinien im Blick behalten, wird der Begriff der missio Dei reichhaltiger und fruchtbarer. Weitere Studien über einige besondere Implikationen der Trinitätslehre für die Mission müssen in der Missiologie und auch in der Theologie im Allgemeinen in naher Zukunft durchgeführt werden.
ISSN:1612-9520
Contains:Enthalten in: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2021-0019