Scriptural Exegesis or Speculative Philosophy
Dogmatic debates in early Christianity shaped philosophical discourse just as Greek philosophy offered the conceptual tools to engage and, accordingly to crystalize early Christian practice, into a formal system of belief. Thus, in the recently-published The Rise of Christian Theology and the End of...
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
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Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2021
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In: |
Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2021, Volume: 63, Issue: 3, Pages: 275-298 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Bible. Epheserbrief 3,18
/ Augustinus, Aurelius, Saint 354-430
/ Philosophy
/ Cross of Christ
/ Grace
/ Manifestation
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Further subjects: | B
Dimensionen
B Augustine B Scripture B Writing B Eph 3.18 B Augustinus B Dimensions B Philosophy B Eph 3,18 |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | Dogmatic debates in early Christianity shaped philosophical discourse just as Greek philosophy offered the conceptual tools to engage and, accordingly to crystalize early Christian practice, into a formal system of belief. Thus, in the recently-published The Rise of Christian Theology and the End of Ancient Metaphysics , Johannes Zachhuber notes that "Patristic thought as a whole can be identified as a Christian philosophy." Following suit - though not without nuance - this paper suggests treating Patristic scriptural exegesis as an exercise of speculative philosophy, as evidenced in Augustine's interpretation of the figure of the cross at Eph 3.18, where the cross progressively becomes a simple yet compelling paradigm of divine manifestation. This paradigm can be framed according to Augustine's mature articulation of the "ontological principle" of manifestation in s. 165: "From the depth which you cannot see rises everything that you can see." By engaging in scriptural exegesis, within a gestalt where Wisdom, sacred and profane alike, merge in the incarnate God manifest in Christ, Augustine articulates unprecedented philosophical principles. Dogmatische Debatten im frühen Christentum prägten den philosophischen Diskurs, ebenso wie die griechische Philosophie die konzeptuellen Werkzeuge bot, um die frühchristliche Praxis in ein formales Glaubenssystem zu überführen. So stellt Johannes Zachhuber in dem kürzlich veröffentlichten Werk "The Rise of Christian Theology and the End of Ancient Metaphysics" fest, dass das patristische Denken als Ganzes als christliche Philosophie identifiziert werden könne. Diesem Ansatz folgend - wenn auch nicht ohne Nuancen - schlägt dieser Beitrag vor, die patristische Exegese der Schriften als eine Übung der spekulativen Philosophie zu behandeln. Deutlich wird dies an Augustins Interpretation der Kreuzfigur in Eph 3,18, wo das Kreuz nach und nach zu einem einfachen, aber zwingenden Paradigma der göttlichen Manifestation wird. Dieses Paradigma kann mit Augustins reifer Formulierung des "ontologischen Prinzips" der Manifestation betrachtet werden (s. 216): "Aus der Tiefe, die du nicht sehen kannst, erhebt sich alles, was du sehen kannst." Durch die Exegese der Schriften in einer Gestalt, in der sowohl heilige als auch profane Weisheit mit dem in Christus manifestierten inkarnierten Gott verschmelzen, artikuliert Augustinus beispiellose philosophische Prinzipien. |
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ISSN: | 1612-9520 |
Contains: | Enthalten in: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/nzsth-2021-0016 |