François I: Religious Reformer?

Whereas the religious policies of King François I of France are traditionally assumed to have served solely strategic or financial interests, this article offers the first consideration of the possibility that he was also motivated by genuine theological convictions. Based on the records of the Pari...

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Bibliographic Details
Main Author: McNicoll, Matthew (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: 2021
In: Revue d'histoire ecclésiastique
Year: 2021, Volume: 116, Issue: 1/2, Pages: 160-201
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
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Description
Summary:Whereas the religious policies of King François I of France are traditionally assumed to have served solely strategic or financial interests, this article offers the first consideration of the possibility that he was also motivated by genuine theological convictions. Based on the records of the Parisian Parlement and contemporary correspondence, his imposition of the Concordat of Bologna and protection of evangelicals are reinterpreted as attempts to oversee an institutional and doctrinal reform of the Gallican Church, without disturbing ecclesiastical unity. These insights are then corroborated by a reassessment of his previously underappreciated role in the events preceding the English reformation, before a semantic analysis of his writings reattributes the variance between his treatment of Protestants at home and abroad to his rejection of only the most extreme reformist strands, notably sacramentarianism and iconoclasm. Given his consistent promotion of biblical humanism and his royal ecclesiastical prerogatives alongside more traditional theological positions, this article argues for his recharacterization as a moderate religious reformer and defends the need for further studies of this kind.
Alors que la politique religieuse du roi de France François Ier est traditionnellement considérée comme ayant servi uniquement des intérêts stratégiques ou financiers, cet article offre une première réflexion sur la possibilité qu’elle ait également pu être motivée par de véritables convictions théologiques. Sur la base des archives du Parlement de Paris et de la correspondance contemporaine, son imposition du Concordat de Bologne et la protection des évangéliques sont réinterprétés comme des tentatives de superviser une réforme institutionnelle et doctrinale de l’Église gallicane, sans perturber l’unité ecclésiastique. Ces idées sont ensuite corroborées par une réévaluation de son rôle sous-estimé dans les événements qui ont précédé la réforme anglaise, avant qu’une analyse sémantique de ses écrits n’attribue la variance entre son traitement des protestants dans son pays et à l’étranger à son rejet des courants réformistes les plus extrêmes, notamment le sacramentarisme et l’iconoclasme. Compte tenu de sa promotion constante de l’humanisme biblique et de ses prérogatives ecclésiastiques royales aux côtés de positions théologiques plus traditionnelles, cet article plaide en faveur de sa requalification en réformateur religieux modéré et défend la nécessité de poursuivre des études de ce type.
Während traditionell angenommen wird, dass die Religionspolitik des französischen Königs Franz I. ausschlieβlich strategischen oder finanziellen Interesse diente, wird in diesem Artikel die Möglichkeit erwogen, dass er auch von aufrichtigen theologischen Überzeugungen getrieben wurde. Basiert auf Dokumente des Pariser Parlaments und zeitgenössische Korrespondenz, kann der Erlass des Konkordats von Bologna und der Schutz der Evangelischen als Versuch interpretiert werden, eine institutionelle und dogmatische Reform der Gallikanischen Kirche, ohne Gefährdung der ekklesiastischen Einheit, zu leiten. Diese Erkenntnisse werden bestärkt durch eine Neubewertung seiner bis jetzt unterbewerteten Rolle im Vorfeld der Englischen Reformation. Eine semantische Analyse seiner Schriften zeigt, dass seine Ablehnung der extremsten reformistischen Strömungen, insbesondere Sakramentarianismus und Ikonoklasmus, die Ursache für Widersprüchlichkeiten in der Behandelung von Protestanten seines eigenen Landes und der des Auslandes ist. Seine konsistente Förderung des biblischen Humanismus und sein königliches ekklesiastischs Vorrecht, zusammen mit seinen eher traditionellen theologischen Ansichten berücksichtigend, plädiert dieser Artikel für eine Neucharakterisierung Franz I. als gemäβigten religiösen Reformer und verteidigt die Notwendigkeit, weiter Studien in dieser Hinsicht vorzunehmen.
ISSN:2294-1088
Contains:Enthalten in: Revue d'histoire ecclésiastique
Persistent identifiers:DOI: 10.1484/J.RHE.5.125429