Pratique religieuse et pouvoirs à la fin du Moyen Âge: les litterae confessionales de la pénitencerie apostolique

The registers of petitions to the Apostolic Penitentiary preserved from the 15th century include a chapter mainly devoted to “letters of confession”, and, then, at century's end to other privileges relating to sacramental practice. Given their variety, these letters at once allow us to describe...

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Bibliographic Details
Main Author: Beaulande-Barraud, Véronique 1971- (Author)
Format: Electronic Article
Language:French
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Published: Université Catholique 2021
In: Revue d'histoire ecclésiastique
Year: 2021, Volume: 116, Issue: 1/2, Pages: 123-159
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
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Description
Summary:The registers of petitions to the Apostolic Penitentiary preserved from the 15th century include a chapter mainly devoted to “letters of confession”, and, then, at century's end to other privileges relating to sacramental practice. Given their variety, these letters at once allow us to describe how the privatization of late medieval religious life was expressed with regard to belonging to a parish and to analyse how the papacy used the devout aspirations of a social elite to manifest its sovereignty and position as head of the hierarchical Church beyond the territorial divisions which characterize Latin Christendom. A free choice of confessor granted to the faithful, giving priests competencies for absolving episcopaly reserved cases, possession of a portable alter, authorization to celebrate mass in private contexts even in periods of interdict, are all privileges men and women, mainly clerics and nobles, solicited the Apostolic Penitentiary for, manifesting their membership in the elite both by this “private” practice and by the tangible bond with the pope that the “letter of confession” represented.
Les registres de suppliques de la Pénitencerie apostolique conservés pour le 15e s. comprennent un chapitre consacré principalement aux « lettres de confession », puis à la fin du siècle à d’autres privilèges relatifs à la pratique sacramentelle. Ces lettres dans leur variété permettent à la fois de décrire comment la privatisation de la vie religieuse tardo-médiévale s’exprime au regard de l’appartenance à la paroisse et d’analyser la manière dont la papauté utilise les aspirations dévotes de l’élite sociale pour manifester sa souveraineté et sa place de tête de l’Église hiérarchique au-delà des divisions territoriales qui caractérisent la Chrétienté latine. Libre choix du confesseur accordé aux fidèles, compétence pour absoudre les cas réservés épiscopaux octroyée aux curés, possession d’un autel portatif, autorisation de célébrer la messe dans le cadre privé même en période d’interdit, sont autant de privilèges pour lesquels des hommes et des femmes, principalement des clercs et des nobles, sollicitent la Pénitencerie apostolique, manifestant leur appartenance à l’élite à la fois par cette pratique « privée » et par le lien tangible avec le pape que la « lettre de confession » représente.
Die Register der Gesuche der Apostolischen Pönitentiarie aus dem 15. Jhdt. beinhalten ein Kapitel, das hauptsächlich « Bekenntnisbriefen » gewidmet ist, gegen Ende des Jahrhunderts auch Gesuche zu anderen sich auf sakramentale Gebräuche beziehenden Privilegien. Anhand der Verschiedenheit dieser Briefe kann die Privatisierung des religiösen Lebens im späten Mittelalter und ihre Auswirkung auf die Zugehörigkeit zu einer Gemeinde beschrieben werden. Gleichzeitig kann die Art und Weise analysiert werden, auf die das Papsttum die devoten Aspirationen der sozialen Elite benutzt, um seine Souveränität und seinen Platz am Haupte der hierarchischen Kirche in Anbetracht der territorialen Teilungen, die die lateinische Christenheit charakterisieren, zu bekunden. Die freie Wahl des Beichtvaters durch die Gläubigen, die Befugnis der Pfarrer sich freizusprechen von Bischöfen vorbehaltenen Fällen, der Besitz eines tragbaren Altars, die Autorisierung, die Messe im privaten Rahmen trotz Verbots feiern zu dürfen : dies sind Beispiele der Privilegien, für die sich Männer und Frauen hauptsächlich Geistliche und Adelige an die Apostolische Pönitentiarie wenden. Diese « private » Praxis und das tastbare Band mit dem Papst, verkörpert im « Bekenntnisbrief » , machen die Zugehörigkeit der Verfasser zur Elite deutlich.
ISSN:2294-1088
Contains:Enthalten in: Revue d'histoire ecclésiastique
Persistent identifiers:DOI: 10.1484/J.RHE.5.125428